Nieuws

Nieuwe Street Glide, Road Glide én CVO Road Glide ST van Harley

Harley-Davidson presenteert de volledig nieuwe Street Glide en Road Glide, nu beide voorzien van de Milwaukee-Eight 117 V-twin. Daarnaast heeft Harley ook de nieuwe CVO Road Glide ST op de wielen gezet. 

Met de 117-krachtbron (1.923 cc) zijn de 2024 Street Glide en Road Glide krachtiger (105 bij bij 4.600 tpm en 176 Nm bij 3.250 tpm) en daarnaast volgens Harley ook lichter en dynamischer te rijden dan hun voorgangers. Daarnaast hebben ze beide nieuwe designelementen die voor een heel vloeiende lijn van voorspatbord tot zadeltassen moet zorgen. Beide modellen hebben daartoe onder andere een gemodificeerde stroomlijn, die er net weer even wat moderner uitziet, maar uiteraard wel het herkenbare Harley-Davidson design-DNA behouden heeft.

De vernieuwde Milwaukee-Eight 117 V-twin heeft een nieuw koelsysteem en een verbeterd in- en uitlaattraject om de prestaties te verbeteren. Standaard aan boord zijn de rijmodi Road, Sport, Rain en Custom, terwijl het infotainment wordt aangestuurd door Skyline OS en gepresenteerd op een groot 12,3-inch TFT-kleurentouchscreen, dat alle analoge instrumenten én tevens de meeste schakelaars vervangt. Een nieuwe 200-watt-audioversterker stuurt de in de stroomlijn gemonteerde speakers aan.

De gemodificeerde stroomlijn moet het comfort verbeteren en turbulenties rond de helm op de snelweg met gemiddeld 60 procent verminderen. Ook vermeldenswaard is de langere veerweg achter, nu 76 millimeter. 

De Street Glide en de Road Glide zijn er beide vanaf € 37.495,- en staan vanaf februari bij de dealer. 

Daarnaast gooit Harley-Davidson er ook een nieuwe CVO Road Glide ST tegenaan, in de woorden van Harley-Davidson de snelste en meest geavanceerde bagger die de Amerikanen ooit hebben gebouwd. 

Daar duiden het diepe solo-zadel, de zes-inch riser en het crossstuur al op, maar meer nog de Milwaukee-Eight 121 V-twin in het vooronder. Deze 1.977 cc metende krachtbron is goed voor 127 pk bij 4.900 toeren en 193 Nm bij 4.000 toeren, het hoogste vermogen koppel ooit voor een productiemotorfiets van Harley-Davidson. Standaard aanwezig zijn de rijmodi Road, Sport, Track, Track Plus, Rain en meerdere Custom-modi. Een fors kleurentouchscreen vervangt alle analoge instrumenten en de meeste schakelaars. Het premium audiosysteem heeft een 500-watt versterker en 6,5-inch kuipspeakers.

Daarnaast is Harley er veel aan gelegen geweest om het gewicht naar Harl;ey-begrippen binnen de perken te houden. Dat drooggewicht komt nu op 363 kg. Om gewicht te besparen is bijvoorbeeld gekozen voor titanium uitlaatdempers met carbon eindkappen. En carbon zien we ook terug in het voorspatbord, het zadelcover en de tankconsole. Ook de nieuwe wielen en de wave-remschijven zijn ontworpen om het onafgeveerde gewicht te verlagen. 

Ook sportief: de Showa voor- en achtervering is volledig instelbaar en de aanwezigheid van Brembo high-end remcomponenten. 

Prijskaartje? € 56.495,-. Kost wat, maar dam heb je ook wat….

Meer info op www.harley-davidson.com

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Ultieme Supersport van MV Agusta

Ultieme Supersport van MV Agusta

2 november, 2024

MV Agusta omschrijft de F3 Competizione met 1001 gelikte marketingtermen, maar eigenlijk wil de Italiaanse ...
Eerste indruk: Honda X-ADV

Eerste indruk: Honda X-ADV

2 november, 2024

De X-ADV weet sinds zijn introductie in 2016 flink wat zieltjes voor zich te winnen door zijn avontuurlijke ...

Overig nieuws