Nieuws

Nieuwe sportieve Aprilia-twin?

Het heeft er alle schijn van dat de kleine, sportieve twin zijn rentree gaat maken bij Aprilia. Via haar Chinese partner Zongshen heeft de Italiaanse firma namelijk een nieuw blok gepatenteerd: een kleine tweecilinder lijnmotor die inmiddels zijn eerste meters in een prototype al heeft gemaakt.

De term sportieve twin roept fijne herinneringen op in combinatie met Aprilia. De Italianen maakten lange tijd furore met de RS250 met snerpende tweetakt twin, die pas boven de negenduizend toeren echt tot leven kwamen. Dat blok was echter een aangepaste versie van Suzuki’s RGV250 krachtbron, het nieuwe aggregaat is echt een ontwikkeling van Aprilia zelf.
Om voor de oldskool sportliefhebbers maar meteen met de ontnuchterende deur in huis te vallen: het is geen tweetakt, maar gewoon een moderne vloeistofgekoelde viertaktmotor met dubbele, bovenliggende nokkenassen.

Toch zijn er wel een aantal opvallende zaken: allereerst is het carter vrij fors gedimensioneerd voor een tweeëneenhalf. Het lijkt er op dat Aprilia voor een modulaire benadering kiest en de 250 de basis vormt voor een complete lijn kleine tot middelgrote twins. Het blok is namelijk ook uitgerust met een centraal geplaatste nokkenasketting, wat redelijk ongewoon is. Technisch gezien heeft deze keuze vooral zin bij relatief lange nokkenassen, waarbij de blokontwikkelaar de symmetrische lijn wil behouden. In dit geval heeft het echter ook als voordeel dat redelijk makkelijk grotere cilinders en cilinderkoppen gebruikt kunnen worden, zonder het carter te hoeven aanpassen. In Aziatische landen is een 250 met rond de dertig pk erg gewild, in Europa vooral A2-machines. Een RS330 met rond de 44 tot 48 pk en een wat rijker gevulde koppelkromme zou dus heel goed mogelijk kunnen zijn.

Een andere interessant kenmerk van de nieuwe twin zijn is een 90° kruktapverzet, dat in een ontstekingsinterval van 270-450 resulteert. Bij grotere tweecilinder-lijnmotoren is dat tegenwoordig heel gangbaar, de kleinere twins vertrouwen echter nog altijd op de 180° krukas met 180-540 interval.
De twin heeft zijn eerste meters er inmiddels al opzitten, in India is namelijk al een prototype van een nieuwe sportmachine gesignaleerd. Of en wanneer het nieuwe blok zijn opwachting in een serieproductiemachine gaat maken, is nog koffiedik kijken. Voor liefhebbers van sportieve machines kan het waarschijnlijk niet snel genoeg zijn…

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws