Nieuws

Nieuwe Scramblers: Tribute Pro en Urban Motard

Ducati breidt de Scrambler-familie uit met één dikke en één dunne fiets. De 1100 Tribute Pro eert het eerste Ducati luchtgekoelde tweecilinder motorblok. De Scrambler Urban Motard is voor jonge Ducati-fans die een makkelijke motorfiets zoeken.

In 1971 rolden de 750GT’s bij Ducati van de lopende band, de Scrambler 1100 Tribute Pro eert dus een halve eeuw luchtgekoelde V-twins. De retro doet dat met een 1.079 cc metend blok dat 86 pk levert bij 7.500 tpm. Het maximum koppel bedraagt 90 Nm bij een lage 4.750 tpm. Dat het blok daarmee lekker van onderuit trekt staat als een paal boven water.
Dat de tijd ook voor een klassiek ogend stijlicoon niet stilstaat bewijzen onder meer drie rijmodi, bochten-ABS, het Ducati Multimedia Systeem (DMS) met bluetooth connectivity, een USB-aansluiting, tractiecontrole en LED-verlichting.

Voor de kleurstelling grijpt Ducati terug op het roemruchte verleden. Het ‘Giallo Ocra’ lakwerk verwijst niet alleen naar de jaren zeventig, maar combineert ook nog eens prima met de zwarte spaakwielen. Het logo herinnert aan het door Giorgetto Giugiaro ontworpen, iconische exemplaar met de letters in dubbele lijnen. Andere stilistische details zijn ronde achteruitkijkspiegels en een bruin zadel met stiksels.
Over het rijwielgedeelte laat Ducati weinig los en daaruit concluderen we voor het gemak dat het grotendeels gelijk zal zijn aan dat van de bestaande dikke Scramblers. Dat die keuze goed te verantwoorden is, lees je hier bij de eerste test uit 2018. De Scrambler 1100 Tribute Pro, ook leverbaar in een 35-kW A2-versie, gaat € 16.990,- kosten.

Het andere nieuwe model voor 2022 is de 803 cc zware Scrambler Urban Motard. De naam zegt het al: het model is gericht op iedereen die met energie en enthousiasme de stad beleeft. Het logo op de tank (in onder meer Ducati GP ’19 rood) is daarom geïnspireerd door graffiti en Street Art. De bekende L-twin levert een prettige, maar nooit intimiderende 73 pk bij 8.250 tpm en een koppel van 65,7 Nm bij 5.750 tpm. Stille verwijzingen naar de wereld van de motards zijn de 17” spaakwielen, het hoge voorspatbord, het vlakke zadel en de nummerplaten aan de zijkant. In Nederland gaat de Urban Motard voor € 13.290,- van de hand. In 2019 reden we een Scrambler Icon en de test daarvan lees je hier. De officiële presentatie van de twee kersverse Scramblers zien? Klik dan hier. Het nieuwe duo staat vanaf begin december in de showroom.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Precies vier dagen te koop

Precies vier dagen te koop

19 april, 2024

Vespa viert het 140-jarig bestaan op passende wijze. Het bouwt niet alleen een exclusieve scooter (maximaal 140), ...

Overig nieuws