Nieuws

Nieuwe retro-boxerblok voor het eerst te zien in Japan

BMW heeft meer dan eens gehint naar het feit dat de motorbouwer graag opnieuw in het cruisersegment zou stappen. Uiteraard mét een boxermotor. In Japan rijdt er ondertussen al zo’n machine rond. Gebouwd door CUSTOM WORKS ZON in opdracht van de Bayerische Motoren Werke.

In een interview liet BMW-directeur Markus Schramm ontvallen dat er heel snel een authentieke cruiser van BMW zou verschijnen. En wel één met een compleet opnieuw geherinterpreteerde boxermotor. Waar de cruiserrijders zich motorisch gezien op kunnen verheugen, is nu middels een Japanse conceptmotor bekendgemaakt. Echt concrete informatie ontbreekt nog over de machine, die de naam Departed heeft gekregen. Toch geven de foto’s het een en ander prijs.

Waar de recent gepresenteerde Shiftcam-boxer volgepropt is met moderne technologie is er bij de retro-boxer juist gekozen voor technieken van weleer. Zowel uiterlijke geometrie als zichtbare elementen als de verchroomde bussen van de stoterstangen boven de cilinders doen denken aan de boxermotoren die tot eind jaren zestig bij BMW van de band rolden. De projectnaam R18 zou kunnen duiden op een cilinderinhoud van 1.800 cc. De boxer heeft bovendien een centraal geplaatste bougie, wat het aannemelijk maakt dat het hier een vierklepsblok  betreft.

De stoterstangen  wijzen tevens op een boven de krukas liggende nokkenas, een configuratie die we kennen van de oude boxermotoren van voor /5-serie. De lucht-/olie gekoelde wordt op de Japanse machine gevoed  door carburateurs, het uiteindelijke productiemodel krijgt naar verluid injectie. Een Harley-Davidson met vergelijkbare cilinderinhoud is ongeveer goed voor 90 pk  en 150 Nm . Vermoedelijk doet BMW dat ietsje beter, al blijft het voorlopig koffiedik kijken. Het eerste cruiser-model met het nieuwe boxerblok wordt naar verwachting eind 2019 gelanceerd, waarbij BMW zich vooral op de Amerikaanse markt richt.

Het nieuwe prototype-blok maakte zijn opwachting in deze klassiek ogende Departed, die zich in de kijker rijdt met veel handwerk en detailoplossingen – allemaal van de hoogste Japanse kwaliteit. Het lage silhouet doet denken aan de recordmotor van Ernst Henne uit de late jaren 20, begin 1930. De grote wielen, met 21 inch aan de voorkant en 26 inch aan de achterkant, en de voorvork zijn gefreesd uit aluminium. Opvallend daarbij zijn de relatief smalle banden waarmee de machine is uitgerust. De swingarm is gemaakt van staal en is middels een verborgen ophanging aan het vakwerkframe bevestigd. De tank, het subframe en kuipwerk zijn met de hand gemaakt van plaatstaal.

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws