Nieuwe R18-modellen BMW
Dat BMW het begin dit jaar gelanceerde R18-platform snel zou gaan uitbreiden, was natuurlijk een open deur van jewelste. De eerste twee nieuwe familieleden zijn inmiddels gearriveerd in de vorm van de R18 Transcontinental en de R18B.
Zoals verwacht zijn beide ‘Big Boxers’ stevig op Amerikaanse leest geschoeid en worden ze in Beierse wandelgangen bestempeld als ‘Grand American Tourer’ en ‘Bagger’. Eerstgenoemde aanduiding heeft uiteraard betrekking op de Transcontinental, een machine die volgens de Duitsers bedoeld is voor het afleggen van lange afstanden in ‘Amerikaanse stijl’, naar keuze alleen of met duo en bagage. Daartoe is deze R18-variant voorzien van een aan het stuur gemonteerde kuip met hoog windscherm en windgeleiders, een dashboard met vier analoge, ronde klokken en een 10,25 inch TFT-kleurendisplay, een extra koplamp, een Marshall-audiosysteem, valbeugels, zijkoffers, topkoffer zadelverwarming, veel chroom en een in silver metallic uitgevoerd motorblok.
De R18B heeft ook een stuurkuip maar dan met een lagere ruit. Standaard zijn ook de twee zijkoffers, die de lage Bagger-look completeren. Ook de ‘B’ heeft het Marshall-audiosysteem en dezelfde dashboard-opstelling als de Transcontinental. Verschillen zijn het slankere zadel van de R18B en brede voetsteunen in plaats van treeplanken. Daarnaast is het blok van de R18B uitgevoerd in matzwart metallic.
Dat 91 pk sterke en 1.802 cc metende boxerblok, het rijwielgedeelte en ook de verdere techniek en elektronica delen de beide nieuwe R18’s met het al eerder verschenen standaard model.
Beide nieuwe modellen verschijnen in eerste instantie als ‘First Edition’ met een klassieke zwarte lak met dubbele witte belijning, speciaal ontworpen oppervlakken, speciaal stiksel voor het zadel en een First Edition-opschrift. De R18B is er vanaf € 31.950,-, de R18 Transcontinental voor € 1.000,- extra.