Nieuws

Nieuwe namen aan de pomp: Let op met E10 benzine

Zoals Europees afgesproken heten brandstoffen als Euro95, Euro98 en Diesel nu E10, E5 en B7. En hoewel de meeste pompen nog geen echte E10 leveren – want er zit doorgaans tot 7 procent bio-ethanol in de Nederlandse benzine – moet dat in 2020 wel zo zijn. Maar opgepast: veel oudere motoren met carburateurs kunnen niet tegen deze E10-benzine.

Bio-ethanol lost namelijk de weekmakers in bijvoorbeeld keerringen en slangen op. Het gevolg is dat het materiaal poreus wordt. Dat is de reden waarom er tot nu toe met een percentage tot 5% ethanol relatief weinig alcohol met benzine werd vermengd. De vuistregel daarbij is: des te hoger het aandeel alcohol, des te minder is de benzine geschikt voor ongemodificeerde en niet op het gebruik van ethanol ontwikkelde voertuigen.

In het blok zouden alle onbeschermde aluminium onderdelen, die met E10 benzine in contact komen, en brandstofgeleidende onderdelen als slangen, pompen, keerringen en inlaatkleppen uiteindelijk kunnen beschadigen. Bio-ethanol heeft een corroderende werking en daarom krijgen in het merendeel van nieuwe voertuigen de brandstofgeleidende onderdelen een Teflon coating.

Nieuwere motoren

Maar ook bezitters van nieuwere motoren moeten oppassen. Ethanol is namelijk hygroscopisch, wat betekent dat het water aantrekt. Eenmaal verzadigd, dan zal de ethanol zich van de benzine scheiden en onderin de tank verzamelen. Dat kan tot gevolg hebben dat de hele motor vastloopt. De schade ontstaat doordat pure ethanol veel heter ontbrandt, hogere toeren wil draaien en geen smering meer heeft. 

Bovenstaande zal overigens bij regelmatig rijden niet snel voorkomen. Staat de motor langere tijd stil, bijvoorbeeld voor de winter, dan is het wel raadzaam de machine met een volle tank weg te zetten. Kleine tip daarbij: tank bij een drukbezocht tankstation. Ethanol is namelijk gevoelig voor veroudering. Een andere manier om er zeker van te zijn dat je geen ongewilde ethanolschade krijgt in je tank bij lange stilstand, is te kiezen voor een brandstof met 100 of meer octaan. In Nederland is die brandstof onder meer verkrijgbaar onder de naam Competition 102. In Duitsland moet je letten op namen als Shell V-Power Racing of BP Ultimate.

Hieronder een lijst met motoren die geschikt zijn voor E10-benzine:

 

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Email this to someone

Overig nieuws

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.