Nieuws

Nieuwe Kawasaki Ninja ZX-10R

Vers van de pers, net is in Barcelona Kawasaki’s nieuwe ZX-10R onthuld, een krachtpatser die nog meer op het circuit gericht lijkt dan voorheen. Het blok levert net als voorheen 200 pk vermogen, maar nu wel volgens de Euro4-norm, en is nu onder andere voorzien van nieuwe elektronisch aangestuurde gaskleppen en een volledig titanium uitlaatsysteem. Dat laatste moet met name de power in het middengebied een boost geven. Maar de grootste slag maakt de nieuwe ZX-10R op het gebied van elektronica, want de superbike is nu voorzien van een 6-voudige Bosch IMU. Deze Inertia Measurement Unit werkt samen met de ECU van de Kawasaki en gaat daarbij niet uit van vaste instellingen, maar ‘voorspelt’ door middel van dynamische feedback hoe de motor optimaal moet reageren. Andere elektronische lekkernijen: S-KTRC, de sportversie van Kawasaki’s tractiecontrole, launch control, cornering management, KQS quickshifter, Öhlins stuurdemper, drie rijmodi en het KIBS ABS-systeem.

Daarnaast biedt de ZX-10R nog een heuse primeur op een productiemachine: Showa’s ‘Balance Free’ voorvork met extern reservoir. De achterzijde wordt afgeveerd door een Showa BFRC Lite schokdemper. Verdere garnering: een set krachtige Brembo M50 radiaal gemonteerde monobloc remklauwen en 330 mm remschijven. Inderdaad, dezelfde remmen als op de H2R.

Alles over deze nieuwe killer in MotoPlus 20.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Overig nieuws