Nieuwe Kawasaki Eliminator in Japan gepresenteerd
Het hing al in de lucht, maar Osaka Motorcycle Show in Japan heeft Kawasaki afgelopen weekend de Eliminator en Eliminator SE gepresenteerd. Beide met een 400cc paralleltwin, 48 pk vermogen en twee dashcams.
Zoals verwacht zijn de nieuwe Eliminators voorzien van dezelfde 400cc paralleltwin die we kennen van de Ninja 400 en Z400. Dit blok is goed voor 48 pk bij 10.000 toeren en 37 Nm bij 8.000 toeren, geschikt voor het A2-rijbewijs dus. Het rijwielgedeelte is vrij eenvoudig gehouden met een frame van stalen buis, een stalen swingarm met twee schokdempers (90 mm veerweg) en een 41mm-telescoovork (120 mm veerweg). Bandenmaten: 130/70-18 voor en 150/80-16 achter. Nog wat cijfers: 1.520 millimeter wielbasis, 60 graden balhoofdhoek en 121 millimeter naloop.
Belangrijk voor de doelgroep is echter de zithoogte, deze is met 735 millimeter lekker laag gehouden. En ook het gewicht is in dit genre een factor van belang. De nieuwe Eliminator zet rijklaar, met de 12-liter-tank tot de nok gevuld, slechts 176 kilo op de schaal, verhoudingsgewijs licht dus.
De Eliminator SE heeft dezelfde specificaties, maar is twee kilo zwaarder door wat extra uitrusting. Zo is de koplamp voorzien van een schermpje, zitten er stofkappen rond de vorkpoten, is het zadel wat luxer uitgevoerd en is er standaar een USB-aansluiting aan boord. Helemaal nieuw bij Kawasaki is echter het gebruik van twee dashcams, een voor en een achter. Hiermee kan het verkeer voor en achter in de gaten worden gehouden en is er zelfs een GPS-verbinding mogelijk. In Europa is het gebruik van dergelijke cams om privacy-redenen echter niet toegestaan.
Naar verwachting komt de in Thailand geproduceerde Eliminator op de markt, in eerste instantie in Azië. Of en wanneer deze 400-cruisers naar Europa komen, is helaas nog niet bekend.