Nieuws

Een nieuwe kans om de gemist GP-carrière na te jagen!

IMG 0168

WARMDRAAIEN | Hé, toch nog een nieuwe kans om mijn ooit zo jammerlijk gemiste GP-carrière opnieuw aan te jagen! Gekkigheid natuurlijk, het toetsenbord bevalt me prima, maar ik dacht het stiekem toch even toen ik het bericht las dat de KNMV het ‘Dutch eMotoGP Team’ wil gaan oprichten.

Dit team, dat uit gamende whizzkids gaat bestaan die digitaal bloedsnel zijn in de MotoGP-game, moet later dit jaar deelnemen aan een heus wereldkampioenschap eMotoGP. Tja gamers, dan was ik bij voorbaat al vrij kansloos geweest. Als ik ergens de zenuwen van krijg, dan is het wel van game-consoles met hun controllers met tig knopjes, die je blijkbaar allemaal binnen een milliseconde moet kunnen bedienen om succesvol te zijn in een game.

‘Skills’ die ik ogenschijnlijk niet heb, want als ik me al eens aan een potje gamen waag met mijn beide zoons, ben ik vaak al uitgeschakeld voor ik met mijn ogen heb kunnen knipperen. “Nee pa, je moet op het rondje drukken, tegelijk op het driehoekje en dan twee keer snel op de R1-knop links vooraan, zo moeilijk is dat toch niet?” Dus… dan weet je hoe laat het is. Die eGP-jongens zouden een game-stakker als ik telkens lachend en met twee vingers in de neus buitenom voorbij steken en in een race drie keer dubbelen… op het achterwiel. Vrij gênant dus.

> Wij moesten het doen met een lullig tennis spelletje met twee balkjes en een rondje… in zwart-wit… <

Hoewel ik er zelf om bovenstaande reden weinig om geef, juich ik het initiatief van de KNMV toch van harte toe. Het is namelijk misschien wel de beste manier om een jonge en volledig nieuwe generatie fans aan de wegracesport én aan motorrijden te binden. Kijk wat dat betreft maar eens naar de voetbalwereld, waar iedere zichzelf respecterende Eredivisieclub tegenwoordig een e-speler in huis heeft. Mede ook als een manier om de niet actief voetballende jeugd te bereiken. En zo ziet ook de KNMV haar eigen initiatief. De tijden dat ik zelf direct na afloop van een Grand Prix met vriendjes op onze BMX-fietsjes de race, inclusief crashes, bebloede knieën en zege-wheelies, minutieus nadeed rond het pleintje in de buurt en we er soms bijna letterlijk om vochten wie Kevin Schwantz of Randy Mamola mocht zijn, liggen alweer ver achter ons en zie ik niet zo snel terugkeren. Zeker niet als ik op een doorsnee zondagmiddag zie hoe schrikbarend weinig kinderen er nog buiten spelen.

jeroen warmdraaien

Los van dat feit hebben we als motorwereld ook nog te maken met een andere werkelijkheid en wel dat de schakelbrommer, voor mijn generatie nog hét voorportaal naar een echte motorfiets, langzaam maar zeker uit het straatbeeld verdwenen is en dat ook de scooter het zwaar heeft. De prioriteiten van de hedendaagse jeugd liggen duidelijk op andere vlakken, bij een prijzige smart phone met dito abonnement bijvoorbeeld. En met die telefoon volgen ze weer tientallen vloggers, bloggers en, inderdaad, ook gamers, die vaak een gigantisch aantal volgers onder die jongeren hebben. En wat doen al die gastjes, mijn eigen zoons incluis?

Die kijken onder andere op YouTube hoe deze ‘game- professionals’ een spelletje spelen, om de daar opgepikte skills, om even in game- jargon te blijven, vervolgens weer toe te passen als ze een spel weer zelf gaan spelen. Dat mag voor een buitenstaander bizar klinken, maar voor die jonge gastjes is het de normaalste zaak van de wereld. Generatiekloofje dus, maar als het een manier is om de motorsport én de motorfiets zo onder de aandacht van de jongste generaties te houden, dan stap ik daar graag overheen. En geef toe, als wij destijds games met zulke extreem goede graphics voorgeschoteld hadden gekregen, hadden we ook veel minder rondjes met onze BMX-en rond het plein gereden. Maar ja, wij moesten het doen met een lullig tennis spelletje met twee balkjes en een rondje… in zwart-wit…

– Jeroen Hidding, Adjunct-hoofdredacteur MotoPlus

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Yamaha YZF-R1 Rea-replica

Yamaha YZF-R1 Rea-replica

24 april, 2024

Yamaha maakte onlangs bekend dat de R1 niet wordt opgewaardeerd naar Euro 5+. Dit betekent dat de R1 in 2025 wordt ...

Overig nieuws