Nieuwe Husky’s
Met de onthulling van de Nuda 900 zette het van oorsprong Zweedse offroadmerk Husqvarna afgelopen jaar haar eerste serieuze schreden op asfalt. Die scherp gelijnde machine rond BMW’s F800-blok krijgt er nu twee broertjes bij in de vorm van de TR650 Strada en TR650 Terra. Twee lekker puntige, sportieve funbikes die in de basis hetzelfde zijn, maar waarbij de Strada, zoals de naam al doet vermoeden, specifiek op het asfalt is getrimd, terwijl de Terra lichte offroad-kwaliteiten toebedeeld kreeg, met ondermeer een 21 inch spaakwiel voor (de Strada heeft een 19 inch gietwiel), hoog spatbord en speciaal allroad-schoeisel.
Ook voor het kloppend hart van deze nieuwe TR-lijn deed Husqvarna een greep in het BMW-onderdelenschap. De koppelrijke, standaard 48 pk sterke éénpitter van de GS650GS werd voor transplantatie in de Husky-modellen door onder meer nieuwe nokkensassen (met meer kleplift), herziene kop met aangepaste in- en uitlaatkanalen, grotere in- en uitlaatkleppen en een hogere compressieverhouding van 12,3 op één (was 11,5 op één) van iets meer luister voorzien. Het exact 652 cc metende blokje, met een boring maal slag van 100 x 83 mm, is in zijn nieuwe verschijningsvorm goed voor 58 pk bij 7.250 toeren, waarbij een natte meerplaatskoppeling en vijfversnellingsbak het vermogen richting achterwiel transporteren.
Aan de basis van het rijwielgedeelte van de TR staat een brugframe vervaardigd van stalen buis, met het blok als dragend deel, dat wordt gecompleteerd door een eveneens van stalen buis gemaakt aangeschroefd hulpframe. Achter prijkt een dubbelzijdige stalen swingarm (gemaakt van een torsiestijf vijfkantsprofiel) met een progressief gelinkte achterschokbreker, waarvan de veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar zijn. Een dikke Ø 46 millimeter telescoopvork neemt het veergedeelte aan de voorzijde voor z’n rekening, de veerweg hiervan bedraagt net als achter 190 millimeter.
Een lekker basis, waarbij onder meer het lage rijklaar gewicht van 186 kilo in combinatie met een relatief steile balhoofdhoek van 64° (Terra 63°, met ABS 63,5°) al aangeeft dat de Husky’s zijn bedoeld voor het betere lichtvoetige gooi- en smijtwerk. Dan moet je uiteraard wel kunnen vertrouwen op een capabel remsysteem, de TR’s zijn daarom voor uitgerust met een enkele Ø 300 mm remschijf met tweezuiger Brembo remklauw, in combinatie met een Ø 240 millimeter variant achter met enkelzuiger Bremo remklauw. Deze reminstallatie wordt op de Strada standaard bijgestaan door een uitschakelbaar ABS, dat op de Terra optioneel wordt aangeboden. De Husqvarna TR650 Strada en TR650 Terra, enkel verkrijgbaar in een zwart/wit/rode-kleurstelling, staan vanaf eind september begin oktober bij de dealer, de prijs is nog niet bekend. Info: www.motomondo.nl