Nieuws

Nieuwe Honda Bol ‘Or aanstaande?

Kunnen we in 2025 een nieuwe Honda Bol d’Or verwachten? Dat zou zomaar eens kunnen. In 2020 presenteerde Honda al de CB-F Concept (foto) met de retro-uitstraling van de legendarische Bol d’Or. Het productiemodel zou uiteindelijk in 2025 kunnen volgen, op basis van de nieuwe CB1000 Hornet. Er zijn steeds meer aanwijzingen in Japan.

Met de legendarische en iconische Bol d’Or modellen creëerde Honda begin jaren 80 een monument. De krachtige viercilinders met een cilinderinhoud van 750 tot 1.100 cc waren bestsellers en zijn inmiddels begeerde klassiekers. Maar insiders in Japan verwachten een herinterpretatie van de fameuze Bol d’Or in 2025.

Met of zonder de prestigieuze aanduiding Bol d’Or; in Japan zijn er steeds meer aanwijzingen dat er een Honda CB1000 in retrostijl komt. En in ieder geval met essentiële, bepalende stijlelementen van de Bol d’Or-look, denk dan aan de vorm van de benzinetank en de achterzijde, inclusief het achterlicht.

Naar verluidt vormt de nieuwe Honda CB1000 Hornet, waarvan de lancering is uitgesteld tot 2025, de technische basis voor een nieuwe Honda CB1000 in retro-stijl. Dan kunnen we dus rekenen op een vloeistofgekoelde viercilinder-lijnmotor met sportieve Fireblade-genen en ongeveer 150 pk vermogen in een relatief eenvoudig uitgevoerd rijwielgedeelte met naar verwachting een stalen frame, een upside-down telescoopvork en een aluminium dubbelzijdige swingarm met monoschokdemper.

Die dubbelzijdige swingarm van de nieuwe Honda CB1000 in retrostijl zal waarschijnlijk het belangrijkste verschil zijn met de Honda CB-F Concept, die in 2020 werd gepresenteerd met een enkelzijdige swingarm en toen al een verbazingwekkende productierijpe indruk maakte.

De Honda CB1000R was aanvankelijk bedoeld als basis voor het CB-F Concept – inclusief dus die enkelzijdige swingarm. Naar verwachting wordt de CB1000R echter in 2025 vervangen door de nieuwe Honda CB1000 Hornet – met een dubbelzijdige swingarm. Natuurlijk wist Honda dit intern al langer, en het zou verklaren waarom Honda eind 2022 aankondigde dat de CB-F Concept geen productieversie zou worden – in ieder geval niet in de vorm die werd gepresenteerd met een enkelzijdige swingarm.

In hoeverre de nieuwe Honda CB1000 in retrostijl uiteindelijk zal verschillen van de CB-F Concept is nog onduidelijk. Japanse insiders zijn er echter vrij zeker van dat deze modelvariant ook in 2025 verschijnt, hoewel er geruchten zijn dat het retromodel dat wordt geproduceerd in Honda’s Kumamoto-fabriek in Japan alleen bedoeld is voor de Japanse markt. Net als de neoklassieke Honda Hawk 11 die al in 2022 in Japan werd gelanceerd, wordt er ook gesproken over een nieuwe Honda CB400 als retromodel, ook specifiek voor Japan, waar 400’s een traditie zijn vanwege de regelgeving.

Anno 2024, is de Honda CB1300 Bol d’Or trouwens nog steeds nieuw verkrijgbaar in Japan. In Europa zijn de 1300-retromodellen van Honda al lang niet meer nieuw te koop. Naar verluidt zal de nieuwe Honda CB1000 in retro-stijl de CB1300 vervangen – met of zonder de extra aanduiding ‘Bol d’Or’. De nieuwe 1000 zal naar verwachting aanzienlijk meer vermogen leveren dan de 113 pk van de 1300 en ook aanzienlijk minder wegen dan de 266 kilo van de 1300. Bovendien zou hij iets goedkoper moeten zijn.

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws