Nieuws

Nieuwe Ducati Streetfighter V4 line up

De nieuwe Streetfighter V4 is (voorlopig?) de laatste in de rij Ducati-nieuws, en dat zijn dan ook meteen drie nieuwe modellen. Of vernieuwde modellen beter gezegd, want de updates voor de V4, V4S en V4 SP2 zijn redelijk overzichtelijk en niet geheel verwonderlijk in lijn met de updates die ook de 2022 Panigale V4 te beurt vielen.

Optisch zul je goed moeten kijken om het 2023-model van zijn voorganger te kunnen onderscheiden. De tank komt van de Panigale en slikt één liter meer brandstof weg (nu 17 liter), en verder zijn de logo’s wat groter en staan model- en merknaam prominent op de flanken.

Wat betreft rijwielgedeelte is er wel wat meer te melden. Zo is het scharnierpunt van de swingarm met vier millimeter verhoogd, met name om de anti-squat te verbeteren. Ofwel om het inzakken van de achterzijde bij uitaccelereren te verminderen. Verder kreeg de nieuwe Streetfighter ook het iets stijvere voorframe van de huidige Panigale, evenals de zachtere veren voor en achter. Wat betreft die vering, de uiteraard volledig instelbare elementen van de standaardversie komen van Showa (voor) en Sachs (achter). Die laatste is ook verantwoordelijk voor de stuurdemper. De S en nóg luxere SP2 daarentegen zijn uitgerust met de semi-actieve, elektronische vering van Öhlins, die ook de stuurdemper levert. Alle drie rollen ze overigens op verschillende wielen: de V4 heeft reguliere aluminium gietwielen, de aluminium Marchesini exemplaren op de V4S zijn gesmeed en op de SP2 vind je uiterst lichte carbon wielen, die maar liefst 3,4 kilo lichter zijn dan de gietexemplaren van de standaardversie. De bandenmaat van alle drie is wel identiek, namelijk 120/70ZR17 en 200/60ZR17.

De 1.103 cc Desmosedici Stradale V4 is in alle drie de uitvoeringen wederom goed voor 208 pk bij 13.000 toeren. Met het optionele Akrapovic race uitlaatsysteem kan dat overigens worden opgekrikt tot 220 pk en 130 newtonmeter koppel, terwijl je ook nog eens vijf kilo van het toch al niet misselijke drooggewicht van 180 kilo (standaardversie) afsnoept. Ook leuk, de SP2 krijgt naast onder andere verschillende carbon componenten en Brembo Stylema R remklauwen af fabriek ook de beschikking over een droge koppeling.

Meer dan indrukwekkende cijfers, die de noodzaak van een heel arsenaal aan hulpsystemen noodzakelijk maakt. Nu is de bestaande Streetfighter met onder meer meervoudige tractiecontrole, verschillende rijmodi, wheelie-control, up/down quickshifter etc. al rijkelijk bedeeld. Al die systemen, evenals de dempinginstelling van de elektronische vering, zijn op de 2023-versie verder verfijnd, te herkennen aan de toevoeging Evo2.

De basis Streetfighter V4 komt er in het rood met grijs frame en zwarte wielen. Deze is er ook voor de S, die daarnaast ook nog in het grijs/zwart met rode accenten op de wielen verkrijgbaar is. De SP2 blijft met zijn geborstelde tank en veel zwart de ‘Winter Test’ kleurstelling trouw. De prijzen? Die bedragen respectievelijk € 26.690,- (V4), € 30.690,- (V4S) en € 39.790,- (SP2). Info: www.ducati.nl

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste test: Kawasaki Z500 SE

Eerste test: Kawasaki Z500 SE

20 april, 2024

Voor Kawasaki staat 2024 in het teken van een halveliter-offensief. Liefst drie nieuwe modellen zien het daglicht. ...
Touratech Travel Event 2024

Touratech Travel Event 2024

20 april, 2024

Bekende sprekers, internationale sterren, een grote filmpremière, gerenommeerde exposanten en tal van ...

Overig nieuws