Nieuwe desmo van Borile
De desmodromische klepbediening bestaat in 2024 honderd jaar. Ducati is onlosmakelijk verbonden met dit technische fenomeen, begrijpelijk aangezien de Italianen de techniek het langst (al sinds halverwege de jaren 50 van de vorige eeuw) toepassen. Toch zijn er meer fabrikanten die het principe op hun blokken toepassen, waarbij de kleine Italiaanse firma Borile, van grondlegger Umberto Borile, onlangs een eencilinder presenteerde met een nieuwe vorm van deze gedwongen klepbediening (of sluiting beter gezegd).
Bij de meeste desmodromische constructies, ooit bedacht om het zweven van de kleppen tegen te gaan, bedient de nokkenas in de cilinderkop direct het openings- en sluitingsmechaniek van de kleppen. De Crossbow daarentegen maakt gebruik van vier rond de krukas gelagerde, zeer korte nokkenassen, die elk worden aangedreven door een tandwiel. Via tuimelaars bedienen de nokken vervolgens de titanium stoterstangen, die een as bedient waarop de kleppen vast gemonteerd zijn.
Opvallend is dat de complete constructie zonder olie werkt en dus niet in het oliecircuit van het blok hoeft te worden opgenomen. En dankzij de centrale lagering van de nokkenassen zijn de roterende massa’s relatief gering, terwijl de inzet van kogellagers voor het overdragen van de nokverdraaiing op de stoterstangen de interne wrijving vermindert, wat volgens Borile weer een gunstig effect op de efficiëntie van het blok heeft. Ander voordeel van de constructie is volgens de bouwer dat de cilinderkop veel compacter kan worden gehouden, ongeveer de helft van de hoogte van een conventionele viertakt cilinderkop. De naam Crossbow verwijst naar verluid trouwens naar de kruislingse ligging van de stoterstangen. Of de Borile eencilinder ooit daadwerkelijk in productie gaat, is vooralsnog niet bekend.