Nieuws

Nieuwe BMW R1300RT met ASA gespot

De komst van de nieuwe BMW R1300GS lijkt net als in eerdere gevallen een opmaat naar een volledig nieuwe 1300-modelfamilie, te beginnen met een nieuwe R1300RT.

Voordat de R1250R en R1250RS  moderne opvolgers krijgen en ook de M1300GS en naar alle waarschijnlijkheid ook een R1400GS aan het modelgamma worden toegevoegd, zal BMW’s toerfiets, R1250RT, wereldwijd nog steeds een van de meest succesvolle modellen in zijn segment, als eerste worden vervangen door een 1300-model.Bijna vier jaar geleden kreeg de RT zijn laatste update, hoewel het toen vooral om een facelift ging. Nieuwe verlichtingstechnologie en herzien infotainment stonden destijds centraal. Net als de R1300GS belooft de nieuwe RT echter een compleet nieuw model te worden, dat logischerwijs de R1300RT gaat heten.

Prototypes zijn al gespot in Zuid-Duitsland en hoewel gecamoufleerd, geven ze al een goede indruk van de afgewerkte motorfiets. Waar de R1250RT vooral oogt als een sportievere versie van de K1600GT, krijgt zijn opvolger een meer futuristische styling. Het eerste dat opvalt aan de voorkant is de grotere elektrisch verstelbare ruit. Daaronder zitten winddeflectoren, op de foto nog in matzwart maar straks transparant, die de voorkant een futuristische look moeten geven en overgaan in een vleugelvormig dagrijlicht in het onderste gedeelte. De ruit wordt geflankeerd door de spiegels, waarin ook de richtingaanwijzers zitten. Daaronder bevindt zich de meetunit voor de radargestuurde adaptieve cruisecontrol en het waarschuwingssysteem voor aanrijdingen, met daaronder de led-unit voor dim-, groot- en bochtverlichting.

De hoekig vormgegeven zijpanelen verbergen de nieuwste versie van de Telelever-voorwielophanging en de centrale schokdemper, evenals de enorme brandstoftank met waarschijnlijk een stevige 25 liter inhoud.

Het hoofdframe, waarvan de motor een dragend element is, is overgenomen van de GS. En hetzelfde geldt uiteraard voor het motorblok, dus de nieuwe vloeistofgekoelde ShiftCam-boxer met een cilinderinhoud van 1300cc en waarschijnlijk 145 pk vermogen en 149 Nm koppel. Er zijn echter wel veranderingen aan het uitlaatsysteem. Het is aanzienlijk platter dan op de R1300GS en GS Adventure om meer ruimte te laten voor de nieuwe zijkoffers die erboven zijn geplaatst en dus meer capaciteit hebben. De cardanaandrijving en de achterbrug zijn ongewijzigd overgenomen van de GS Adventure.

Een ander belangrijk nieuw kenmerk van de R1300RT is ook visueel grotendeels onopvallend: bij het prototype op onze foto’s ontbreekt het koppelingshendel (op de foto niet te zien). Dit duidt op het gebruik van de onlangs gepresenteerde nieuwe geautomatiseerde ASA-versenllingsbak. Dit is waarschijnlijk nog relevanter voor klanten van een toermotor als de RT dan voor de GS en GS Adventure. Het is nog niet duidelijk of dit een optie gaat worden of standaard aanwezig zal zijn.

Wanneer de R1300 RT zijn debuut maakt, blijft nog even speculeren, maar een debuut in de late herfst lijkt een mogelijk scenario.

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws