Nieuwe Beamers
Met enige trots meldt BMW dat er sinds de introductie van de F650 en F800GS in 2007 een dikke vijftienhonderd van over de toonbank zijn gevlogen. Op zich niet heel verrassend, het GS-concept is inmiddels tot in de puntjes gerijpt en handelbare middenklassers doen het sowieso goed. Dat de basis van de nieuwe lichting, waarbij de F650 nu tot F700 is omgedoopt, redelijk intact is gebleven, mag dan ook geen verrassing heten.
Ofwel, ook de ruggengraat van de nieuwe F GS-generatie bestaat weer uit een stalen vakwerkframe in combinatie met een Ø 45 millimeter upside-down voorvork (F700 Ø 41 millimeter telescoop) en monoschokbreker achter. Optisch werden beide broers wat aangescherpt door onder meer nieuw ontworpen zijpanelen, waarbij je aan de tweede remschijf in het voorwiel van de F700 en het herziene kleurenschema wellicht nog het best kunt zien met een nieuwe GS van doen te hebben.
Ook de exact 798 cc metende paralleltwin kreeg een kleine renovatiebeurt, waar met name de 700 garen bij spint. Het vermogen van de kleinste steeg van 71 naar 75 pk en ook het koppel kreeg een minuscule boost van 2 Nm (nu maximaal 77 Nm bij 5.500 tpm). Het vermogen van de F800 blijft net als voorheen maximaal 85 pk bij bij 7.500 tpm (koppel 83 Nm bij 5.750 tpm). De standaard uitrusting werd eveneens een echelonnetje hoger gekrikt, zo voorziet het herziene dashboard nu onder meer ook in informatie over de hoeveelheid aanwezige brandstof en de koelwatertemperatuur. Maar het belangrijkste is wellicht wel dat ABS vanaf nu standaard is, iets dat overigs voor alle BMW modellen gaat gelden. De nieuwe F700 en F800GS, verkrijgbaar in het rood, matgrijs en wit, staan vanaf 1 september bij de dealer, prijzen zijn nog niet bekend. Info: www.bmw-motorrad.nl