Nieuws

Nieuw Yamaha MT-09

Heel erg gelukkig verging het Yamaha’s modellenreeks onder de typenaam MT tot nu toe bepaald niet. Ondanks dat zowel de MT-01 als MT-03 echte karakterpaardjes bij uitstek zijn, is de fanschare rond beide ronduit bescheiden. Uiterst trouw ook, maar bescheiden. Enigszins onterecht misschien wel, beide doen namelijk precies dat wat een motor zou moeten doen, ze brengen een flinke glimlach op je gezicht. Door de massa werden beide concepten echter nooit echt begrepen en opgepikt. Wat dat betreft lijkt deze MT-09 echter onder heel wat gelukkiger gesternte geboren. Naakt voorkomen, lekker scherp, eigen design dat desondanks niet heel erg smaakgevoelig is, en met 191 kilo (ABS-versie) rijklaar niets teveel spek op de botten. Leuk, maar ‘an sich’ natuurlijk niet heel erg onderscheidend, terwijl de MT-09 allesbehalve naakte eenheidsworst is. Een rasecht stukje ‘joie de vivre’ is namelijk voorhanden in de vorm van een hagelnieuwe 847 cc driepitter (boring keer slag van 78,0 x 59,1 mm), die goed is voor een maximum vermogen van 115 pk bij 10.000 toeren en 87,5 Newtonmeter koppel bij 8.500 tpm. Op de Intermot in Keulen afgelopen oktober presenteerde Yamaha het prototype van dit aggregaat, dat in diverse nieuwe modellen dienst zal gaan doen en waarvan de MT-09 nu het spits afbijt. Een opvallende move van Yamaha, dat begin jaren ’80 met het verdwijnen van de meer dan gerespecteerde XS850 afscheid nam van de, toen nog luchtgekoelde, driecilinder lijnmotor. Het kan haast niet anders of er is met een scheef oog naar het succes van Triumph gekeken. Enfin, het waarom doet er feitelijk niet toe, dát er eindelijk weer iets nieuws, deels misschien ook wel gewaagds op poten is gezet door Yamaha wel.
Het vierklepsblok met twee bovenliggende nokkenassen is uitgerust met een 120° krukas met gelijkmatige onstekingsinterval (240° tussen iedere verbrandingsslag) voor een zo lineair mogelijke vermogensafgifte in combinatie met ‘klantvriendelijke’ draai-eigenschappen. Aan dat laatste draagt overigens ook een balansas zijn steentje bij. Andere kenmerken van de driecilinder zijn onder meer in lengte verschillende inlaatkanalen voor een optimale vulgraad, een offset van de cilinders voor het minimaliseren van de leibaankrachten tijdens de verbrandingsslag en een injectiesysteem waarbij de 12-gaats injectoren direct in de cilinderkop inspuiten. Uiteraard is de nieuwe driecilinder ook uitgerust met de nodige elektronica, aan boord onder meer ride-by-wire (YCC-T) en Yamaha’s D-mode, waarbij je kunt kiezen tussen drie verschillende vermogenskarakteristieken: de standaard setting (STD) en een gretige A of meer behoudende B modus.
Dan over naar het rijwielgedeelte, waarvan de basis wordt gevormd door een aluminium brugframe. Voor prijkt onder een hoek van 65° een nieuwe upside-down voorvork met Ø 41 millimeter vorkpoten (veerweg 137 mm), waarvan de uitgaande demping instelbaar is. Achter een aluminium swingarm, waarbij de achterschokbreker,met instelbare veervoorspanning en uitgaande demping, middels een hevelsysteem bijna horizontaal liggend is weggewerkt. En wat betreft de remmenwinkel vertrouwt de MT-09 voor op Ø 298 mm schijfremmen met radiale vierzuiger remklauwen, terwijl achter een enkele schijf van Ø 245 mm met enkelzuiger remklauw de dienst uitmaakt.
Een heel mooi pakket zo op papier, dat zoals gezegd onder de streep rijklaar 191 kilo (met ABS) in de weegschaal legt. En dat belooft heel wat goed. Daarvoor moeten we nog wel héél even geduld hebben, naar verwachting komt de MT-09 rond oktober, enkel in de ABS-versie, naar Nederland. En dan weten we waarschijnlijk ook meer over het prijskaartje van dit nieuwe beestje! Info: www.yamaha-motor.nl

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws