Nieuws

Nieuw: Triumph Speed Triple 1200RS!

Sinds hij in 1994 voor het eerst opdook, is Triumph’s Speed Triple altijd het prettige hooligan-buitenbeentje in het naked-wereldje geweest. Door de jaren heen steeds verder fijngeslepen en sterker geworden, maar altijd herkenbaar Speed Triple gebleven. Dit jaar voegen de Britten een nieuw hoofdstuk aan de saga toe met de nieuwe Speed Triple 1200RS, met 180 pk vermogen en 198 kilo rijklaargewicht lichter en sterker dan ooit!

Om met die cijfers te beginnen: dat is liefst 30 pk meer en 10 kilo minder dan voorheen! Daar komt de ‘1200’ in de nieuwe typeaanduiding om de hoek kijken, want de 2021-RS heeft een compleet nieuw blok. Een driecilinder uiteraard, maar dit keer met een boring en slag van 90 x 60,8 mm, goed voor 1.160 cc longinhoud. Precies 110 cc meer dan de vorige generatie met zijn boring en slag van 79 x 71,4 mm. Dat blok is mede door de in de Moto2-klasse opgedane kennis tot stand gekomen en is liefst zeven kilo lichter dan de vorige driepitter. De top van 180 pk wordt geleverd bij 10.750 toeren, maar al vanaf zo’n 6.500 toeren is de nieuwe Speed Triple RS al sterker dan voorheen. Bovendien mag het nieuwe blok meer toeren draaien, want het rode gebied is verschoven van 10.500 naar 11.150 toeren. Ook het koppel, waarvan de maximale 125 Nm 8 Nm meer is dan voorheen, overvleugelt dat van zijn voorganger vanaf zo’n 6.500 toeren. Bovendien moet 12% minder massatraagheid het blok toch al een stuk levendiger maken. Dat belooft dus wat! Daarnaast heeft het blok onder andere een compleet nieuwe kleppentrein, nieuw in- en uitlaatsysteem, een nieuwe gestapelde zesversnellingsbak met een eveneens nieuwe slipper&assist-koppeling.

Onder de streep heeft de nieuwe RS de hoogste vermogen/gewichtsverhouding ooit voor een Speed Triple. Ruim 25% hoger dan de vorige generatie en bijna het dubbele van de oorspronkelijk Speed Triple uit 1994.

Ook het nieuwe aluminium frame draagt bij aan het gewichtsverschil, want het is liefst 17% lichter dan voorheen. Triumph doet zelfs de boude bewering dat de nieuwe Speed Triple RS de wendbaarheid van een Street Triple heeft. Wat massacentralisatie betreft, is de gewichtsverdeling iets meer naar voren en naar een lager punt verschoven. Ook in het zadel moet het volgens Triumph anders aanvoelen, want de het stuur is 13 mm breder, terwijl de tank en de voorzijde van het zadel smaller zijn. Het zadel zelf is heel iets hoger en belooft volgens de Britten wat comfortabeler te zijn bij wegdruk. Dat maakt nieuwgierig, want we herinneren ons de voorgaande generatie als tamelijk inspannend qua zitpositie.

Wat de verdere aankleding betreft heeft Triumph niets aan het toeval overgelaten. De voorzijde wordt afgeveerd door een 43 mm Öhlins NIX30 upside-down-voorvork, volledig instelbaar uiteraard, en de achterzijde door een eveneens volledig instelbare TTX36-schokdemper van dezelfde Zweedse specialist. Top spul dus, en dat geldt ook voor de remmen: een stel Brembo Stylema Monoblocs met 320mm-schijven aan de voorzijde en een 220mm-schijf met Brembo dubbelzuiger klauw aan de achterzijde. De RS staat bovendien op een set nieuwe aluminium gietwielen met daaromheen af-fabriek Metzeler Racetec RR-rubbers.

Uiteraard is ook het elektronicapakket zeer compleet met vijf rijmodi (Rain, Road, Sport, Track en Rider) met geïntegreerde (en aangepaste) settings voor het bochten-ABS en de hellingshoekafhankelijke tractiecontrole en de aan de tractiecontrole gekoppelde wheelie-controle. Alles is vanaf het stuur te bedienen – via fraai verlichte knoppen trouwens – en op het nieuwe 5 inch TFT-scherm is alle info af te lezen. Dat slimme scherm met connectiviteit biedt verder mogelijkheden om te bellen, muziek te luisteren en te navigeren. Daarnaast zijn een up-and-down-quickshifter én cruise control standaard en is de Speed Triple RS keyless te starten. Het nieuwe, aangescherpte, maar nog steeds herkenbare Speed-Triple-design wordt gecompleteerd door led-verlichting voor en achter en zelf uitschakelende led-knipperlichten.

De nieuwe Speed Triple RS staat vanaf april bij de dealer in de kleuren Sapphire Black en Matt Silver Ice en gaat € 20.250 kosten (België € 17.800,-).

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Noppennieuws 4: nú in de winkel!

Noppennieuws 4: nú in de winkel!

25 juli, 2024

Op vrijdag 25 juli verschijnt Noppennieuws 4 en daarin staan onder meer drie mooie testen. Zo reden Toine van Dijk ...

Overig nieuws