Nieuws

Nieuw: KTM 1290 Super Duke RR

Met de 1290 Super Duke R hebben ze bij KTM natuurlijk al een pittige machine in het arsenaal, maar met de nieuwe RR doen de Oostenrijkers er nog even een schepje bovenop. Niet zozeer qua vermogen, dat is met 180 pk gelijk aan de R, maar wel wat gewicht betreft, want met een drooggewicht van slechts 180 kilo komt de RR op pk/gewicht-verhouding van 1 op 1!

Kleine spoiler vooraf: dat drooggewicht van 180 kilo is ook echt een drooggewicht, dus niet alleen gewogen met een lege benzinetank, maar helemaal zonder vloeistoffen. Rijklaar – met benzine – geeft KTM een gewicht van 200 kilo op. Afijn, onder de streep is de nieuwe RR hoe dan ook liefst 9 kilo lichter dan de R en dat lijkt die extra R in de typeaanduiding zondermeer te rechtvaardigen. En anders doet het exclusieve karakter het wel, want van deze dubbel-R komen er wereldwijd slechts 500 stuks beschikbaar,. Deze werden tijdens de pre-order op 8 april binnen 50 minuten allemaal verkocht.

Het blok van de RR is identiek aan dat van de R, maar in de jacht op de kilo’s heeft KTM nagenoeg ieder ander onderdeel tegen het licht gehouden, waarbij bijvoorbeeld veel kunststof onderdelen het veld hebben geruimd voor licht carbon. Dan praat je echter over grammen, de echte kilo’s werden bijvoorbeeld op de wielen bespaard. Zo zijn de nieuwe gesmede aluminium 7-spaaks wielen per stuk alleen al 1,5 kilo lichter dan de wielen van de R. Om die wielen ligt trouwens standaard een setje plakkerige Michelin Power Cup2-banden. Door het subframe volledig in carbon uit te voeren is nog eens 800 gram bespaard en ook de 2,5 kilo lichtere lithium-ion accu en de titanium Akrapovic einddemper doen een flinke duit in het zakje.

Verder is de aankleding van de RR zoals je van een dergelijke exclusieve uitvoering mag verwachten. Aan de voorzijde wordt deze eenzitter afgeveerd door een WP Apex Pro 7548-voorvork, uiteraard volledig instelbaar en volgens KTM veel consistenter qua demping en feedback dan de standaard voorvork. Aan de voorzijde huizen trouwens ook een nieuwe en lichtere CNC-gefreesde kroonplaat en een instelbare WP Apex Pro 7117-stuurdemper. De achterzijde wordt afgeveerd door een volledig instelbare WP Apex Pro 7746-schokdemper, die speciaal voor de RR is ontworpen en ook hoogteverstelling kent.

Helemaal nieuw is het in de racerij ontwikkelde Quick Turn-gashendel met een 65°-openingshoek, 7 graden minder dan de R. Dit moet met name de gasrespons ten goede komen, maar ook de pols ontlasten bij volgas. Maar laat er geen misverstand over bestaan, qua ergonomie is de dubbel-R compromisloos op sportief gebruik getrimd. Zo is de tank bijvoorbeeld wat breder, waardoor je er meer steun aan hebt bij hard remmen. Daarnaast staat het stuur wat lager. Het stuur is bovendien verstelbaar en kan in vier posities 22 millimeter naar voren of achteren worden verplaatst. Ook de CNC-gefreesde Gilles-voetsteunen zijn verstelbaar, in twaalf posities maar liefst, en hetzelfde geldt voor rem- en schakelpedaal (drie posities). Ook kan het schakelpatroon worden omgedraaid voor circuitgebruik. Het zadel is met 847 millimeter 12 millimeter hoger dan dat van de R, maar kan door de hoogteverstelling van de achterschokdemper zakken naar 837 millimeter.

Uiteraard heeft ook de RR een uitgebreid elektronicapakket met naast de gebruikelijke rijmodi ook de modi Performance en Track. In alle modi functioneert de tractiecontrole trouwens terughoudender en is ook de wheelie-controle in een aantal modi minder actief om power wheelie’s mogelijk te maken. De Performance-modus gaat een stapje verder dan de Sport-modus en kent stelmogelijkheden voor tractiecontrole en gasrespons. Anti-wheelie kan worden uitgeschakeld en kan launch control worden gebruikt. In deze modus zijn cruise control en KTM My Ride ook te gebruiken. Dat kan weer niet in Track-modus, die puur op circuitgebruik is gericht. Verder is deze modus identiek aan de Performance-modus, maar de weergegeven info op het TFT-display is beperkter en groter van formaat.

Wie het allemaal nog gekker wil, kan uiteraard door de Power Parts-catalogus bladeren en de RR verder nog voorzien van een volledig titanium Akrapovic-uitlaatsysteem (alleen voor circuitgebruik), een setje wave-remschijven of nog meer carbon.

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws