Nieuws

Nieuw: Horex VR6, 200 pk!

Horex doet bij de oudere motorrijders onder ons vast nog wel een belletje rinkelen. Inderdaad een naam uit het verleden, maar het gewezen Duitse merk is terug en hoe! Deze nieuwe Horex VR6 zescilinder, goed voor 200 pk, moet het merk weer op de kaart zetten. Dat zou wat de lay-out van het blok betreft moeten lukken, want deze Horex is de eerste motor ter wereld met deze plaatsbesparende cilinderopstelling, gecombineerd met een direct aangedreven radiale compressor. Autokenners hebben aan de typeaanduiding waarschijnlijk al gezien dat de techniek achter deze nieuwe roadster van Volkswagen afkomstig is en dat klopt, want deze opvallende cilinderopstelling met een ongebruikelijke V-hoek van 15° kennen we bijvoorbeeld ook van de Golf en Passat VR6. Wat de voordelen hiervan zijn? Het blok bouwt met een breedte van slechts 429 millimeter bij de cilinderkop erg smal en compact, vergelijkbaar met een viercilinder. Maar dat is niet alles. De soepele en heel constante vermogensontplooiing bij lage toerentallen dankt de VR6 aan het breed uitgesmeerde koppel en aan de werking van de radiale compressor.
Het rijwielgedeelte van de nieuwe, maar haast klassiek gelijnde Horex moet een grote stabiliteit en een uitgekiende balans tussen sportief gebruik en comfort garanderen en bestaat onder andere uit een dikke upside-down voorvork en een elegante enkelzijdige swingarm met monoschokbreker. Een hypermodern ABS-systeem moet de actieve veiligheid verhogen. Ergonomisch ligt de nadruk op een allround zitpositie met een goede duoplek. Opvallend zijn de riemaandrijving, een noviteit in deze vermogensklasse, het koelsysteem en het ergonomisch geconstrueerde brugframe met drukgaskanaal. Daarover later meer.
Het lichte aluminium brugframe met stalen balhoofd is rond de tank opvallend smal geconstrueerd, wat er in combinatie met de naar achteren eveneens smal toelopende tank voor moet zorgen dat de knieën perfect aansluiten. Modern en efficiënt is de constructie van het koelsysteem, dat een heel gelijkmatige temperatuurhuishouding garandeert. Ook de laadluchtkoeler is in het systeem geïntegreerd, waardoor de aangezogen lucht voor een effectieve verbranding goed kan worden afgekoeld. Met een dikte van slechts 30 millimeter harmonieert het koelsysteem heel mooi met het heldere lijnenspel van de Horex.
Een bijzondere machine als deze Horex vraagt natuurlijk om een niet alledaags en dat is de VR6 met 1.200 cc cilinderinhoud en een compressor absoluut. Bovendien garandeert deze constructie én een brede vermogensband én een hoog topvermogen, zonder dat dit om extreem hoge toerentallen vraagt. Het blok bouwt door het VR-principe dus heel compact en simpel gezegd combineert het VR-blok de voordelen van een V- en lijnmotor. Net als een V-motor bestaat het VR-blok uit twee cilinderbanken, waardoor het blok erg kort bouwt. Deze beide cilinderrijen staan bij een VR-motor echter heel dicht bij elkaar – met een hoek van 15° – en daardoor is het blok bijna net smal als een vergelijkbare viercilinder, zonder daarbij dezelfde bouwlengte nodig te hebben.
Het VR-principe gaf de ingenieurs bovendien de vrijheid om met een aantal interessante innovaties te komen. Zo worden de radiaal gepositioneerde kleppen direct bediend door drie parallel geplaatste nokkenassen. Hiermee is de nieuwe Horex de eerste motorfiets met een ‘Triple Overhead Camshaft’, TOHC.
De nieuwe Horex is in het najaar voor het eerst te zien op de Intermot in het Duitse Keulen.

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws