Nieuws

Nieuw: BMW R nine T

Met de presentatie van de R32 in 1923 bestaat BMW dit jaar op de kop af 90 jaar. Een feestje dat middels een speciaal model, uiteraard met een historisch gezien obligaat boxerblok in het vooronder, gevierd dient te worden. Het conceptmodel van deze verjaardagsmachine, een ode aan BMW’s motorverleden met legio authentieke details, was vorig jaar op de najaarsbeurzen te bewonderen, maar nu heeft BMW dan eindelijk het doek getrokken van de definitieve versie, die tot het uiterst hippe ‘R nine T’ werd gedoopt. De rasechte roadster met klassieke spaakwielen is zoals gezegd uitgerust met de lucht- en oliegekoelde boxermotor die ook in de huidige R en RT te vinden is. Het 1.170 cc grote aggregaat, met dubbele bovenliggende nokkenassen, is goed voor maximaal 110 pk (bij 7.750 tpm) en 119 newtonmeter koppel en hangt in een speciaal voor deze R nine T ontworpen modulair frame. Deze bestaat naast het hoofddeel ook uit een tweeledige, demonteerbare achtersectie. Daarmee laat de puristische machine zich in een handomdraai omtoveren van comfortabele duomachine in een minimalistische éénzitter met opvallend solozitje. Dat is overigens niet het enige vlak waarop de BMW zich als een machine met meerdere gezichten presenteert. De aan de linkerzijde laagliggende dubbelloops bijvoorbeeld, kan namelijk ook worden vervangen voor een Akrapovic demper, die dankzij verschillende tussenpijpen zowel laag als hoog, à la een scrambler, gemonteerd kan worden. Waar BMW met verschillende details – naast de spaakwielen en het koplampje, onder meer ook het klassieke logo op verschillende plaatsen – het verleden nieuw leven in blaast, kiest het technisch gezien juist voor een heel andere weg. Voor de Nine T niet de bekende Telelever voorwielophanging zoals deze wel voor de andere R-modellen is weggelegd, maar een dikke Ø 46 mm upside-down voorvork van de S1000RR. Achter overigens wel een Paralever achterwielophanging, waarbij er voldoende ruimte tussen wiel en swingarm is om het standaard 5.5 inch brede achterwiel te vervangen door een 6.00 inch variant. BMW’s R nine T wordt samen met de R1200GS Adventure en de productieversie van de C evolution elektroscooter officieel op de komende Eicma gepresenteerd. Desondanks is al wel bekend wanneer hij naar Nederland komt, maart 2014, en wat hij gaat kosten, € 16.800,- namelijk. Info: www.bmw-motorrad.nl

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws