Nieuws

Net zoals Wes Cooley

Yoshimura en motortuning zijn als friet en mayonaise onlosmakelijk met elkaar verbonden. En er is op dat vlak goed nieuws voor fans van klassieke AMA Superbikes en Wes Cooley, want er is er een prachtige Yoshimura-kit voor de Kawasaki Z900RS.

Wie in de racerij is geïnteresseerd of in racetuning en Yoshimura niet kent, moet snel een andere hobby zoeken. Maar we zijn de beroerdste niet en geven even een snelcursus. Het Japanse Yoshimura hoort zonder twijfel tot de belangrijkste en bekendste motortuningsbedrijven op onze planeet. Het werd in 1954 opgericht door Hideo Yoshimura, beter bekend als ‘Pop Yoshimura’, die onder de vlag ‘Yoshimura Motors’ begon met het modificeren van motoren. Bij Japanse clubracers werd het bedrijf al snel een gevestigd naam en de eerste successen en overwinningen liet dan ook niet lang op zich wachten. De grote doorbraak kwam in 1964 toen Pop en zijn crew de 18 uur van Suzuka wonnen. Destijds werd er nog tien uur langer gereden dan tegenwoordig. Een door Pop Yoshimura onder handen genomen Honda CB77 van Team Fukuka Honda won de race en maakte Yoshimura wereldwijd bekend.

Echt legendarisch werd het bedrijf eind jaren zeventig, toen het begon met het tunen van Japanse ‘Big Bikes’ voor het AMA-Superbike-kampioenschap in Amerika. In Amerika kreeg Pop Yoshimura al snel een tweede bijnaam: ‘Gods Hands’. Samenwerking met de grote fabrikanten liet niet lang op zich wachten. De bekendste is misschien wel die met Suzuki. Ook vandaag de dag maakt de Japanse fabrikant nog graag gebruik van de expertise van Yoshimura, bijvoorbeeld als het gaat om het WK Endurance-fabrieksteam, Yoshimura SERT.

De aanwezigheid van Yoshimura in het Amerikaans Superbike-kampioenschap trok snelle mannen aan, bijvoorbeeld Wes Cooley. Deze Amerikaan, die afgelopen jaar overleed, won in 1979 op een door Yoshimura getunede Suzuki GS1000 de Amerikaanse titel. Het bijzondere was destijds dat hoewel de GS1000 van Colley een ‘fabrieksmachine’ was, iedereen race-onderdelen bij Yoshimura kon kopen en dus een Superbike-kanon kon bouwen.

Om Wes Cooley te eren bouwde Yoshimura op basis van de huidige Z900RS een motorfiets in de stijl van die zo succesvolle Superbik-tijden. Niet veranderd is dat ook nu alle onderdelen bij Yoshimura kunnen worden gekocht om op een eigen Z900RS te monteren. Er zijn twee versies van de kit: een voor de Z900RS zonder ruitje en een voor de Z900RS Cafe met ruitje. Onderdeel van de kit zijn een korte kentekenplaathouder, een handgemaakte aluminium tank, andere voetsteunen en motordeksels en carbon spatborden. En Yoshimura zonder ander uitlaatsysteem is geen Yoshimura, dus dat zit er ook bij. In klassiek matzwart en getooid met de naam ‘Straight Cyclone’. Al naar gelang de gekozen omvang van de kit moet je rekenen op prijzen tussen ongeveer 2.600 en 7.000 euro, zonder BTW.

 

 

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Honda-kloon van Cyclone

Honda-kloon van Cyclone

26 april, 2024

Zongshen dochteronderneming Cyclone heeft met de RC680 haar eerste supersportfiets gepresenteerd. Eerder deze maand ...

Overig nieuws