Naadloze versnellingsbak voor nieuwe R1?
Sinds 2011 is de zogenaamde seamless shift versnellingsbak, ofwel de naadloze versnellingsbak, de maatstaf bij MotoGP-motoren. Yamaha heeft deze innovatieve techniek nu gepatenteerd, waardoor het geruchtencircus ineens op stoom komt: krijgt de nieuwe R1 dit gecompliceerde technische hoogstandje?
De naam refereert niet geheel verwonderlijk aan de naadloze (seamless) schakelmomenten, die geheel zonder krachtonderbreking aan het achterwiel verlopen, en dus ook zonder lastwisselreacties. De versnellingsbak werkt in combinatie met één conventionele koppeling (in tegenstelling tot Honda’s DCT met dubbele koppeling), maar toch zijn er altijd twee versnellingen gelijktijdig ingeschakeld. Bij een conventionele bak schuift een schakelvork over de as naar links of rechts en neemt een schuifmof mee, die vervolgens een tandwiel vastzet op de as. Bij Yamaha’s naadloze versnellingsbak bedient de schakelwals direct de in twee delen gesplitste ingaande as en draait deze een klein stukje. Hierdoor worden middels sperpallen versnellingen ver- of juist ontgrendeld.
Het naadloze wisselen tussen de versnellingen zorgt voor veel rust in het rijwielgedeelte tijdens het schakelen, zeker onder hellingshoek. Daarentegen is het momenteel nog een behoorlijk nieuwe, gecompliceerde en daardoor ook prijzige techniek, die echter ook wat betreft gewicht voordelen biedt. Met name op een superbike is dat laatste natuurlijk wenselijk. Of de seamless shift versnellingsbak zijn entree op de openbare weg gaat maken, is nog maar de vraag, maar het zou zeker uit technisch oogpunt erg interessant zijn!