Nieuws

MV Agusta-baas Castiglioni kondigt terugkeer van Cagiva aan

Cagiva LE 900ie

Geruchten over de terugkeer van motormerk Cagiva duiken eens in de zoveel tijd de kop op. Zo ook nu, met als verschil dat de plannen dit keer concreter lijken dan ooit. Zo liet algemeen directeur Giovanni Castiglioni aan Asphalt & Rubber weten bezig te zijn met een nieuwe elektrische motor die als eerste sinds de productiestop van het merk in 2012 voorzien zal zijn van het bekende olifantje.

“Ik geloof in elektrisch”, liet Castiglioni aan de website weten. “Er zit heel veel potentie in deze techniek en wij zijn bezig met een project hier dat onder het met Cagiva op de markt zal verschijnen. We richten ons momenteel op lichtgewicht fun-bikes. Laten we zeggen dat het er tussenin zit. Het is een familie. Een familie die past tussen een fiets en een Zero-achtige motor, maar dan anders.”

Offroad
Het lijkt er dus op dat Cagiva kleine elektrische offroad motoren zal gaan produceren. Gezien de rijke geschiedenis met lichte crossers is dat best een logische stap. Het Italiaanse motormerk was midden jaren 80 succesvol het mondiale motorcross. In 1985 veroverde het een eerste wereldtitel in de 125 cc met de Fin Pekka Vekhonen aan het stuur. Een jaar later ging de wereldtitel in de lichtste klasse opnieuw naar een Cagiva-rijder, onze eigen Dave Strijbos. Daarnaast werd vanaf 1987 ook op de wereldtitel bij de kwartliters gemikt. Dat gebeurde met Gert-Jan van Doorn en Pekka Vekhonen.

Ook in de Rally-Raid liet Cagiva zich niet onbetuigd. In 1987 greep de Fransman Hubert Auriol net naast de overwinning in de Dakar. Dat kwam door een scheenbeenbreuk. Niet door zijn motor.

Uit Cagiva’s deelname aan de Dakar-rally groeide het Elefant all-roadmodel. Die Elefants kwamen met 750 en 900-blokken uit de Ducati SS-modellen. Met enig gevoel voor historische correctheid kan je dus stellen dat de Cagiva Elefant in feite Ducati’s allereerste allroad was.

Naar verwachting zullen de eerste elektrische Cagiva’s eind 2018 als 2019-modellen op de markt komen.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Langere garantie bij KTM

Langere garantie bij KTM

28 maart, 2024

KTM gaat de garantie op haar 2024-modellen met LC8c- en LC8-krachtbron verlengen naar respectievelijk 4 en 3 ...

Overig nieuws