Multistrada V4: Ducati hint naar 15 oktober
Ducati staat op het punt haar nieuwe Multistrada V4 te lanceren. Als datum hiervoor lijkt het merk nu 15 oktober gekozen te hebben. Via sociale media heeft Ducati namelijk bekendgemaakt dat ze op die datum met nieuws komen.
Dat de Multistrade V4 aanstaande is, was al even bekend. De testritten met de nieuwe V4 zijn ondertussen al zo’n anderhalf jaar aan de gang en in september van 2019 bevestigde Ducati-baas Claudio Domenicali, tijdens de productieverjaardag van de Multistrada-familie, dat ze met de motor aan het werk waren. Sindsdien is het meerdere keren bevestigd doordat de motor voor de lens van onze prototype-jager langsreed.
Wat kunnen we verwachten? In ieder geval een viercilinder, die vermoedelijk een topvermogen heeft van ergens tussen de 150 en 175 pk. Goed om te weten: het gaat hier naar verluid niet zozeer om een afgeleide gaan van de Panigale V4, maar een echt nieuwe ontwikkeling. Wat de cilinderinhoud van het blok zal zijn, is voorlopig gissen. Maar als we een gok mogen doen, dan schatten we toch wel een cc’tje of 1.200. Daarnaast hopelijk met wat meer kracht van onderuit en een iets harmonieuzere vermogensband dan bij de superbike uit Italië.
Of de Multistrada V4, net als de Panigale V4, een uit de MotoGP afgeleide big-bang krukasoffset van 70 graden krijgt is eveneens de vraag. Meer vliegwielmassa kan hem in ieder geval wel iets welgemanierder maken. Waar we ook vraagtekens bij plaatsen, is of de Multistrada, behoefte heeft aan een gecompliceerde desmodromische vierklepper. Hoewel het een mechanisch kunstwerk is, is het voor een allroad misschien wat overkill.
Wat ook zeker het melden waard is, is dat het Ducati gelukt is de V4 niet breder of groter te maken dan de huidige V2-versie. Dat is onder meer te danken aan de zijdelings geplaatste radiateurs. Optisch stoelt de nieuwe Multistrada V4 sterk op zijn voorgangers. Wat daarbij ook goed om te weten is, is dat nieuwe motor geen modellen zal vervangen. Het gamma zoals het er nu is, blijft bestaan met de V4 als nieuwe paradepaardje.
Het blok is niet het enige nieuwe aan de grote Multistrada. Ook het frame heeft weinig gemeen met dat van zijn voorgangers. Aan het uit aluminium vervaardigde hoofdframe is namelijk een stalen subframe gebout. Het blok is tevens een dragend onderdeel van de constructie, net zoals bij de Panigale V4. De dubbelzijdige swingarm, eveneens uit aluminium, is uitgerust met een direct afgeveerde monoschokdemper.
Dan de elektronica, want dat wordt eveneens een belangrijk aspect van de nieuwe Multistrade. Naar verluid gaat de Italiaan over een van de meest geavanceerde systemen beschikken. Zo is het een van de eerste motoren die beschikt over ARAS. Dit Advanced Rider Assistance System omvat onder meer radarsensoren, die aan de voor- en achterzijde van de Multistrada geïnstalleerd worden. Hierdoor worden zaken als collisie detectie en adaptieve cruisecontrol mogelijk.