Nieuws

Motornieuws 2025 – Yamaha R9

Nu Yamaha’s roemruchte YZF-R1 (als R1 Race en GYTR) vanaf komend jaar enkel nog als circuitmotor leverbaar is, dus zonder kenteken, dreigt er een gat in het sportgamma van de Japanners. Maar dat wordt meteen grotendeels, zoals eigenlijk al door iedereen verwacht, gedicht met de komst van deze een hagelnieuwe R9!

Volgens Yamaha is de supersportmarkt de afgelopen jaren veranderd, waardoor het zich genoodzaakt zag haar eigen supersport ‘opnieuw te definiëren’. Nu is er inderdaad een kentering zichtbaar in het sportsegment, zo kiezen diverse fabrikanten voor een meer softcore aanpak om de scherpe randjes er met name op ergonomisch gebied een beetje vanaf te halen. Daar gaat Yamaha echter, net als bij de R7, niet in mee. Ook de R9 is weer gewoon een rasechte sportfiets, zowel qua zithouding met de clip-ons onder de kroonplaat als qua aankleding met volle kuip en winglets.
Dat ‘opnieuw definiëren’ heeft dan ook vooral betrekking op het blok: de 890cc-driecilinder die met zijn koppelrijke karakter op de openbare weg zo enorm goed uit de verf komt. Een zeer elastisch aggregaat ook, dat in een toermachine (Tracer 9) en retro (XSR900) net zo overtuigt als in de naakte MT-09. En die CP3 kan binnenkort dus nóg een segment aan zijn lijstje toevoegen, want hij wordt één op één overgenomen, is dus ook in supersport-trim goed voor 119 pk bij 10.000 en 93 Nm bij 7.000 toeren.

Waar het blok bekend is, is het frame daarentegen volledig nieuw. De R9 krijgt een aluminium Deltabox-frame, dat volgens Yamaha het meest stijve frame in de CP3-familie is en het lichtste frame van de volledige sportfractie uit eigen huis. Het hoofdframe weegt slechts 9,7 kilo, wat een aardig steentje bijdraagt aan het relatief lage rijklaar gewicht van 195 kilo inclusief (ter vergelijking: de huidige MT-09 SP zonder kuip weegt 194 kilo). Verder verzorgt KYB de vering: voor zit een Ø 43 millimeter upside-down vork met instelbare in- en uitgaande demping (gescheiden per vorkpoot), achter een volledig instelbare schokdemper met hevelsysteem.
Ten opzichte van de MT-09 heeft Yamaha het remsysteem opgewaardeerd. Zo zitten er twee dikke 320 millimeter schijven (MT-09 Ø 298 mm) met Brembo Stylema remklauwen en radiale rempomp. Uiteraard ondersteund door ABS, dat voor circuitgebruik achter kan worden gedeactiveerd. Over circuit gesproken, de standaard Bridgestone RS11’s schuwen een sportief rondje Assen ook bepaald niet.

Het voornoemde ABS maakt deel uit van een zeer omvangrijk, deels hellinsghoek-afhankelijk elektronicapakket dat valt onder de paraplu genaamd Yamaha Ride Control (YRC). Deze omvat drie voorgeprogrammeerde rijmodi – Sport, Street en Rain – en biedt daarnaast de mogelijkheid tot twee vrij programmeerbare Custom- en zelfs vier Track-modi. Daarin kunnen onder meer de gewenste vermogensafgifte (PWR), tractiecontrole (TCS), Slide Control (SCS), Brake Control (BC), motorrem (EBM) en wheelie-controle (LIF ) worden ingesteld. Dat kan op de motorfiets zelf, maar ook via de MyRide-smartphone-app dankzij het 5 inch TFT dashboard met connectivity-mogelijkheid. Eveneens standaard op de R9 zijn een up/down quickshifter, cruise-control en snelheidsbegrenzer.

De nieuwe Yamaha R9 staat naar verwachting vanaf eind april 2025 bij de dealer, en wel in de kleuren Icon Blue en Tech Black. Info: www.yamaha-motor.nl

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws