Nieuws

Motornieuws 2024 – Triumph Tiger 900 scherpt klauwen

In 2020 lanceerde Triumph haar nieuwe Tiger, een naam overigens die al sinds 1936 in de Triumph-analen prijkt, als opvolger van de 800. Het blok kreeg niet alleen een grotere cilinderinhoud door een vier millimeter grotere boring, maar ook een zogenaamde T-plane krukas met de kruktappen niet evenredig om de 240°, maar op 180-270-270°. In combinatie met een andere ontstekingsvolgorde van de cilinders resulteert dat in onregelmatige ontstekingsintervallen, die goed zijn voor meer koppel richting het achterwiel, maar ook meer karakter. In 2024 staat nu de tweede generatie van deze Tiger 900 in de showroom, waarbij veel bij het oude bleef, maar veel ook niet!

Wat blijft is de keuze tussen de straatgeoriënteerde GT- en meer offroad capabele Rally-uitvoering met onder andere langere veerwegen en spaakwielen (met tubeless banden). Die laatste is er echter enkel nog in de rijker behangen Rally Pro-versie, terwijl de GT er zowel in een basis- als Pro-versie komt. De beide Pro-versies beschikken ten opzichte van de basis-GT als extraatje onder meer over een verwarmd zadel en duozadel, handvatverwarming, extra Rider en Off-Road Pro (enkel Rally) modi, up & down quickshifter, middenbok en bandenspanningscontrole.

Het 900-trio deelt een aantal belangrijke updates, onder meer voor wat betreft het blok. De driecilinder kreeg onder meer nieuwe zuigers, een hogere compressie (13,0 op 1), grotere inlaatkanalen en langere inlaatkelken, aangepaste nokkenassen met meer lift en een volledig nieuw uitlaatsysteem met slechts één katalysator en een aangepaste einddemper. Aanpassingen die enerzijds in meer vermogen (van 95 naar 108 pk) en meer koppel (van 87 naar 90 newtonmeter) hebben geresulteerd, terwijl het gemiddeld verbruik en de uitstoot beide met 9% zijn verbeterd.

Het gecombineerde remsysteem met hellingshoekafhankelijk ABS, dat net als de tractiecontrole ook verder is verfijnd qua afstelling, is eveneens opgewaardeerd. Wanneer je nu enkel de voorrem activeert, wordt er achter automatisch mee geremd, wat zowel stabiliteit als remvertraging ten goede komt. Extra veiligheidsfeatures zijn bovendien de noodstopwaarschuwing – bij extreme remingrepen gaan de waarschuwingslichten automatisch aan – en de in de knipperlichten geïntegreerde positielichten, die altijd gedimd branden en fel oplichten wanneer de reguliere knipperlichten geactiveerd worden.

Verder is ook het gebruikscomfort van de middenklasse Tiger naar een iets hoger niveau getild. Een vernieuwd zadel, op beide versies 20 mm in hoogte verstelbaar, en de aangepaste, trillingsarme montage van het stuur (dat op de Rally Pro overigens 15 millimeter dichter op de rijder zit) geven het rij- en zitcomfort bijvoorbeeld een duwtje in de rug. Dat terwijl het vernieuwde TFT-dashboard van de Tiger 1200 met uitgebreidere connectiviteitsmogelijkheden en een extra USB-C aansluiting (onder het zadel zitten ook nog een standaard USB- en 12V-aansluiting) het gebruiksgemak versterken. Dat 7 inch dashboard zit overigens in een qua design licht aangescherpte voorzijde, waarbij ook de zijpanelen een bescheiden make-over kregen. Geen ingrijpende zaken dus optisch gezien, je moet goed kijken wil je het verschil tussen de nieuwe en de afzwaaiende 900 zien.

De standaarduitrusting van de Tiger 900-range is met onder meer verschillende rijmodi (Rain, Road, Sport en Offroad), hellingshoekafhankelijke tractiecontrole en ABS, ledverlichting rondom, bluetooth-connectivity en cruise-control al meer dan ruim te noemen, maar voor wie wil is er een bijzonder ruim geoutilleerde accessoireslijn beschikbaar, waarin onder meer voor het eerst in de Triumph geschiedenis een (titanium) Akrapovic einddemper zit. Een deel van die accessoires heeft de Engelse fabrikant bovendien gebundeld in een kwartet pakketten, en wel het Performance, Protection, Trekker en Expedition Pack.

De 2024 Tiger 900 GT en GT Pro komt er in de kleuren wit, rood en zwart, de Rally Pro in het zwart, groen en grijs/rood. De prijs bedraagt respectievelijk € 16.595,- (B € 14.995,-) voor de GT, € 18.695,- (B € 16.795,-) voor de GT Pro en € 19.595,- (B € 17.595,-) voor de Rally Pro. Info: www.triumphmotorcycles.nl

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Brembo neemt Öhlins over

Brembo neemt Öhlins over

11 oktober, 2024

Verrassend nieuws zo vlak voor het weekend: remfabrikant Brembo koopt veringspecialist Öhlins voor 370 miljoen ...
Roof breidt Boxer-lijn uit

Roof breidt Boxer-lijn uit

11 oktober, 2024

Bijna dertig jaar geleden alweer begon het succesverhaal dat Roof Boxer heet, een innovatieve systeemhelm met een ...

Overig nieuws