Nieuws

Motornieuws 2024 – Triumph Tiger 1200

Amper twee jaar na een behoorlijk ingrijpende update krijgt Triumph’s grootste avonturier, de Tiger 1200, andermaal een onderhoudskuur. Of kuurtje beter gezegd, met name met een iets hoger rijcomfort als voornaamste doel.

Voor 2022 kreeg de 1200 al een flinke motorische update, met onder meer de T-plane krukas configuratie en flink verbeterde prestaties. De exact 1.160 cc metende driecilinder is ook in zijn meest actuele verschijning weer goed voor maximaal 150 pk en 130 newtonmeter koppel, maar werd wel lichtjes aangepakt voor iets verfijndere draai-eigenschappen. Door kleine modificaties aan krukas, dynamo en balansas is de inertia iets verhoogd, wat voor een soepeler motorloop moet zorgen, met name in de lagere toerenregionen.
Verder kregen de beide Pro-versies nu het in rubber opgehangen stuur inclusief de risers van de Explorer aangemeten en is het zadel iets vlakker geworden ten faveure van meer comfort en bewegingsvrijheid. Als laatste is de mogelijke hellingshoek van de GT-versies vergroot door nieuwe, hoger geplaatste voetsteunen.
De complete Tiger 1200-fractie beschikt trouwens over elektronisch instelbare Showa-vering met de praktische Active Preload Reduction-functie. Daarmee kun je de motorfiets achter in stilstand middels een druk op de knop 20 millimeter laten zakken, wat met een minimale zithoogte van 850 mm (GT) en 875 mm (Rally) een welkome functionaliteit is.

De 2024 Tiger 1200 komt er in vier uitvoeringen: twee straatgeoriënteerde GT-versies, de GT Pro en GT Explorer, en een meer offroad gerichte Rally-uitvoering, eveneens als Pro en Explorer beschikbaar. Dat basisversie GT (zonder toevoegingen) komt daarmee dus te vervallen. De Explorer-versies onderscheiden zich van de Pro’s door onder meer een tien liter grotere tank met een flinke inhoud van 30 liter, in combinatie met een wat rijkere uitrusting. Of misschien dekt ‘nóg rijkere uitrusting’ de lading beter, want met legio (deels hellingshoekafhankelijke) hulpsystemen, verschillende rijmodi, een enorm 7” TFT dashboard met bleutooth-connectivity, een up/down quickshifter, hill hold control en adaptieve bochtenverlichting kun je de Pro’s eigenlijk niet als basisversie betitelen.

De nieuwe Tiger 1200 GT is er in de kleuren Carnival Red (rood), Snowdonia White (wit) en Sapphire Black (zwart) en kost respectievelijk € 24.345,- (GT Pro) en € 26.295,- (GT Explorer). De Rally is er in Matt Sandstorm (matte zandkleur), Jet Black (zwart) en Matt Khaki (matgroen), en wel voor de prijs van € 25.595,- (Rally Pro) en € 27.395,- (Rally Explorer). Info: www.triumphmotorcycles.nl

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Nieuw kentekenbewijs in aantocht

Nieuw kentekenbewijs in aantocht

27 april, 2024

Het kentekenbewijs gaat veranderen. Het nieuwe kentekenbewijs wordt vanaf half juni uitgegeven en het heeft een ...
Honda-kloon van Cyclone

Honda-kloon van Cyclone

26 april, 2024

Zongshen dochteronderneming Cyclone heeft met de RC680 haar eerste supersportfiets gepresenteerd. Eerder deze maand ...

Overig nieuws