Motornieuws 2024: Triumph Rocket 3 Storm R en GT
Een klein beetje bekend was de komst van de nieuwe Triumph Rocket 3 al, en wel dankzij homologatiepapieren van de Zwitserse autoriteiten die afgelopen februari opdoken. Daaruit bleek onder meer dat de Engelsen het chassis weliswaar ongemoeid hadden gelaten, maar dat de dikke driepitter wel nóg een stuk potenter werd!
In 2019 toonde Triumph met de gelimiteerde Rocket 3 TFC al dat het plafond van de dikke 2.458cc-driecilinder nog lang niet bereikt was. Met onder meer titanium kleppen en een toerenplafond dat duizend toeren hoger lag, leverde die driecilinder 133,9 kW, ofwel 182 pk bij zevenduizend toeren. Het koppel lag met 225 Nm ook iets hoger dan de toch al niet misselijke 221 Nm van het ‘standaardblok’, en dat bij een bescheiden vierduizend toeren. De TFC was gelimiteerd en duur, maar diens prestaties zijn met de komst van de nieuwe Storm R en GT voor iedere Rocket 3-koper weggegeld. Qua hardware is er overigens niets veranderd aan het blok, het verhoogde toerental is puur een software-matige kwestie, dus voor de Storm geen exclusieve titanium kleppen. Al is ‘ie standaard natuurlijk ook al bijzonder genoeg. Ook interessant trouwens: Triumph vermeldt een ‘geluid in stand’ van 93 dB(A), terwijl het 2023-model nog als 99 dB(A) in de boeken staat.
De toegenomen prestaties op de nieuwe Triumph Rocket 3 gaan hand in hand met een lager gewicht. Dankzij nieuwe aluminium velgen in een 10-spaaks design is de R met 317 kilo één kilo lichter geworden, wat ook geldt voor de GT, die nu 320 kilo rijklaar weegt. Beide modellen mogen nog altijd tot een maximum toelaatbaar totaalgewicht van 525 kilo worden beladen, ruim over de tweehonderd kilo laadvermogen dus.
De nieuwe Rocket 3 Storm vervangt de bestaande R en GT-uitvoeringen, die in de basis weliswaar ook nu weer erg veel op elkaar lijken, maar op detailgebied wel degelijk van elkaar verschillen. De R heeft bijvoorbeeld een wat rechtere zithouding met de voetsteunen redelijk centraal gepositioneerd, waar die op de GT veel verder naar voren zitten en het stuur zich meer richting de rijder strekt. Op beide zijn de voetsteunen trouwens meervoudig instelbaar. Ook is de zithouding op de GT (750 mm) een stukje lager dan op de R (773 mm), terwijl de passagier op de GT zich bovendien op een klein rugsteuntje mag verheugen.
De Triumph Rocket 3 Storm, standaard uitgerust met het volledige arsenaal aan moderne hulpsystemen, is in drie kleurstellingen leverbaar, en wel rood/zwart, blauw/zwart en zwart, elk met een volledig zwart(e) blok, aandrijflijn en uitlaat. Hoewel de GT en R dezelfde kleuren hebben, is het design ervan wel verschillend. Beide modellen staan vanaf april 2024 bij de dealer, en wel voor een vanaf prijs van respectievelijk € 30.395,- (R) en € 31.395,- (GT). Info: www.triumphmotorcycles.nl.