Nieuws

Motornieuws 2024: Indian Scout

De naam Scout heeft een lange historie in de Indian-geschiedenis, en die zal alleen nog maar langer worden. Het Amerikaanse traditiemerk heeft de ranke custom namelijk op een behoorlijke upgrade getrakteerd, die ‘m zowel motorisch als qua uitrusting naar een beduidend hoger plan tilt!

In 2020 vierde de modelnaam Scout zijn honderdste verjaardag en ook na 104 jaar valt het doek klaarblijkelijk nog lang niet voor de roemrijke, enigszins sportieve custom. De naam Scout werd na een lange afwezigheid in 2015 nieuw leven ingeblazen en inmiddels telt de lijn niet minder dan vier modellen, die allemaal worden aangedreven door een vloeistofgekoelde 60° V-twin met een cilinderinhoud van 1.133 cc. Conform het Amerikaanse adagium ‘bigger is better’ krijgt het blok nu een oppepper in de vorm van een vijf millimeter grotere boring (boring x slag nu 104 x 73,6 mm), waardoor de cilinderinhoud groeit naar 1.250 cc. Die extra cc’s vertalen zich onder meer in een vermogensstijging van 70 kW (95 pk) naar minimaal 79 kW (107,4 pk) bij 8.000 toeren en 108 newtonmeter koppel. Minimaal inderdaad, want de nieuwe Scout komt er meteen in vijf uitvoeringen, waaronder de 101 Scout, die zich onder meer van het overige kwartet onderscheidt door een nog sterker blok van 82 kW (111,5 pk) en 109 newtonmeter koppel. Beide vermogensvarianten voldoen overigens al aan de Euro5+-norm. Het nu grotere blok hangt daarbij in een compleet nieuw ontworpen frame, dat niet meer uit aluminium is opgetrokken, maar uit stalen buis.

Frame en blok zijn (op vermogen/koppel na dan) bij alle vijf varianten identiek, het verschil zit ‘m voornamelijk in de aankleding en uitrusting. Te beginnen met de reeds genoemde 101 Scout, waarvan het origineel uit 1928 door velen nog altijd wordt beschouwd als de beste Indian motorfiets ooit. Destijds zeer populair onder racers en de nieuwe 101 is dan ook duidelijke de meest sportieve van het kwintet, met onder meer volledig instelbare vering, met aan de voorzijde een upside-down voorvork en achter duo-schokdempers met piggybackreservoir. Ook is de 101 uitgerust met een dubbele Brembo reminstallatie voor en een minimalistisch, sportief ogend topkuipje.

De Sport Scout, die de huidige Roque vervangt, is eveneens van een klein topkuipje voorzien, maar is net als de overige modellen uitgerust met een conventionele telescoopvoorvork, niet-instelbare schokdempers achter (enkel veervoorspanning) en een enkele schrijfrem voor. Nummer drie is een bekende, de Scout Bobber zit nu namelijk ook al in het programma. Deze telg geniet een wat rauw karakter met zijn dikkere banden om 16 inch wielen, bar-end spiegels en overall minimalistische uiterlijk. De laatste twee modellen, de Scout Classic en Super Scout, bewandelen een duidelijk meer klassieke weg, die zich onder meer kenmerkt door spaakwielen en meer chroom, onder meer bij de uitlaat. Waar de Classic een behoorlijk minimalistische inborst heeft, is de Super Scout standaard onder meer voorzien van een flinke ruit (snel demonteerbaar), leren zadeltassen, langere veerwegen en een duozit.

Qua aankleding kun je daarbij vanaf nu kiezen voor drie uitrustingsniveaus: Standard, Limited en Limited +Tech. Die eerste met onder meer een analoge teller spreekt voor zich en bij de Limited krijg je onder meer tractiecontrole, cruise-control, drie rijmodi en een USB-aansluiting extra. Het Limited +Tech-pakket voegt daar onder meer nog 101 mm rond touchscreen met diverse connectiviteitsmogelijkheden (met o.a. turn-by-turn navigatie), evenals keyless start aan toe. Overigens zijn de 101 en Super Scout standaard al met het hoogste uitrustingspakket uitgerust, dat scheelt dus weer in de aanschafprijs.

Indian zou Indian niet zijn wanneer het ook niet zou voorzien in de nodige customize mogelijkheden. Van ergonomische finetuning tot bagage en al wat meer (onder meer extra vermogen voor de 107 pk sterke varianten), je kunt werkelijk helemaal losgaan met personaliseren. De nieuwe Scouts staan vanaf medio juni bij de dealer, de prijzen staan hieronder. Info: www.indianmotorcyclebenelux.com

Scout Classic NL € 18.190,00 / B € 15.890,00
Scout Bobber NL € 17.690,00 / B € 15.590,00
Sport Scout NL € 18.290,00 / B € 15.890,00
Super Scout NL € 22.090,00 / B € 19.190,00
Scout 101 NL € 22.090,00 / B € 9.190,00

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste test CFMoto 450MT

Eerste test CFMoto 450MT

27 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...
Nieuw kentekenbewijs in aantocht

Nieuw kentekenbewijs in aantocht

27 april, 2024

Het kentekenbewijs gaat veranderen. Het nieuwe kentekenbewijs wordt vanaf half juni uitgegeven en het heeft een ...

Overig nieuws