Nieuws

Motornieuws 2024 – BMW R1300GS

Het was natuurlijk een publiek geheim dat BMW met de nieuwe R1300GS zou komen. De Duitse fabrikant greep de officiële opening van haar BMW Motorrad Welt in Berlijn-Spandau, ter ere van het 100-jarige bestaan, aan om de nieuwste versie van haar boxer-GS officieel aan het publiek te presenteren.

Het credo van de nieuwe R1300GS luidt ‘Next Level GS’, iets dat zich vertaalt in niet alleen een herzien blok met rijkelijk meer vermogen, maar ook in een gewichtsverlies van een flinke twaalf kilo en een heel ander voorkomen. Om met dat laatste te beginnen en zeker om de puristen een beetje gerust te stellen: de kenmerkende snavel is niet verdwenen. De GS oogt nog altijd als een GS, echter is het overall design wel een stuk scherper en dynamischer geworden. Dat laatste komt onder meer op de nieuwe matrix-design led-koplamp, die lekker compact oogt. In combinatie met de in de handkappen geïntegreerde knipperlichten heeft de nieuwe boxer een heel opgeruimd uiterlijk en oogt hij ook wat minder pompeus dan zijn voorganger. Naast de standaarduitvoering zal de R1300GS ook leverbaar worden in een Triple Black, GS Trophy en Option 719 Tramuntana uitvoering.

Dan over naar het thema waar iedereen waarschijnlijk het meest benieuwd naar is: het blok. En die is behoorlijk op de schop gegaan. Gebleven zijn weliswaar de lucht-/vloeistofkoeling en de op de huidige 1250 gepresenteerde ShiftCam-technologie (variabele kleptiming), maar verder is de boxer volledig herzien. De 46 cc’s extra longinhoud haalt de exact 1.300 cc metende boxer uit een vier millimeter grotere boring tegenover een drie millimeter kortere slag (106,5 x 73 mm). Door onder meer ook een hogere compressieverhouding (13,3 op 1, was 12,5) en grotere in- en uitlaatkleppen krijgt het vermogen daarmee een behoorlijke oppepper. De 1300 is goed voor maximaal 145 pk (was 136 pk), terwijl het koppel piekt bij een massieve 149 newtonmeter (plus drie newtonmeter). Veel belangrijker is echter dat het koppel in het belangrijke toerengebied tussen de 3.600 en 7.800 toeren boven dat van de huidige boxer ligt. Minimaal 130 newtonmeter staat er tot je beschikking en daarmee kun je natuurlijk forse stappen zetten. Dit alles overigens zonder dat het verbruik enorm toeneemt, BMW claimt zelfs dat deze vergelijkbaar is met dat van de huidige 1250.
Ook de constructie van de boxer is aangepast, zo is de zesversnellingsbak nu onder het blok/krukas in plaats van erachter gepositioneerd. Daardoor bouwt het blok wat compacter wat onder meer de balans/zwaartepunt ten goede komt. De nieuwe constructie van niet alleen het blok, maar de complete aandrijving heeft in totaal 6,5 kilo van het gewicht afgesnoept.

Het rijwielgedeelte is eveneens door de Duitsers onder handen genomen. Zo heeft het subframe van stalen buis van de huidge 1250 moeten wijken voor een gegoten aluminium variant. Ook de ophanging voor en achter is geoptimaliseerd met Evo-versies van de inmiddels bekende Telever (voor) en Paralever (achter) constructies. Daarmee belooft BMW een grotere stuurprecisie en nog betere stabiliteit van de rijklaar 237 kilo wegens R1300GS.
Als laatste ook nog een woordje over het uitrustingsniveau, dat niet geheel onverwacht ook naar een iets hoger plan is getild. Zo zijn er standaard bijvoorbeeld nu vier rijmodi aan boord, de bestaande Eco, Rain en Road krijgen namelijk bijval van een nieuwe Enduro modus. Verder bestaat de standaarduitrusting onder meer uit meervoudige tractiecontrole (DTC), ABS Pro met stoppie-detectie, verschillende mappings, instelbare motorrem, Hill Hold Control en Dynamic Brake Control (automatisch bijregelen remdruk bij noodstop voor een optimale vertraging en stabiliteit).

Een behoorlijke update kortom, en dit is nog lang niet alles wat er over de nieuwe R1300GS is te vertellen. Hou daarom MotoPlus 20/2023 (vanaf vrijdag 13 oktober in de winkel) goed in de gaten, daar duiken we namelijk veel dieper in de techniek, aanpassingen en opvallende zaken van de nieuwe GS!

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws