Motornieuws 2022: Triumph Tiger Sport 660
Het prototype van de Triumph’s entree in het middenklasse adventure sports segment (of crossover) werd afgelopen augustus al gespot. Nu hebben de Engelsen hun jongste aanwinst ook daadwerkelijk in levende lijve onthuld: ziehier de nieuwe Tiger Sport 660!
Die lijkt in de verte wel wat op een meer moderne, iets scherper gelijnde reïncarnatie van de oude Tiger 1050, eveneens een crossover met 17 inch wielen. De drie cijfers in de typenaam laten weinig misverstand bestaan over het platform waarop de nieuweling leunt, dat van de voor dit jaar gepresenteerde Trident 660. De Euro5 660cc-driecilinder, met bekrachtigde anti-hop koppeling, is ook nagenoeg één-op-één overgenomen en is ook in de nieuwe hoogpotige allrounder goed voor maximaal 81 pk en 64 newtonmeter koppel. In verhouding met de concurrentie behoorlijk indrukwekkende waarden. Hij komt er overigens ook in een A2-uitvoering, die na het behalen van het ‘volle’ rijbewijs weer naar originele specificaties terug kan worden getuned.
Indrukwekkend is ook de uitrusting van de Tiger Sport, die zeker voor deze klasse meer dan uitgebreid genoemd mag worden. De Brit heeft bijvoorbeeld twee rijmodi paraat (Road en Rain), met elk een passende mapping en setting van de tractiecontrole. Die laatste is overigens ook volledig uitschakelbaar. Verder behoren onder meer een TFT/LCD display, instelbare rem- en koppelingshendel, in hoogte verstelbare ruit, automatisch uitschakelende (led-)knipperlichten en geïntegreerde kofferhouders tot de standaarduitrusting. De koffers zelf (zij- en topkoffer) vind je terug in een uitgebreid accessoiresprogramma waarmee niet alleen de allround capaciteiten van de Brit nog verder uitgediept kunnen worden, maar bijvoorbeeld ook de sportieve, getuige onder meer de up/down quickshifter.
Het rijwielgedeelte deelt de Tiger ook grotendeels met de Trident, hoofdframe en swingarm zijn bijvoorbeeld identiek. Wel is het subframe zwaarder uitgevoerd ten behoeve van het meenemen van de nodige bagage en of een passagier. Showa verzorgt daarbij de veerelementen (beide met 150 millimeter veerweg), die redelijk basic zijn. Aan de Ø 41 millimeter upside-down voorvork valt bijvoorbeeld niets te finetunen, achter is enkel de veervoorspanning instelbaar, dat dan weer wel middels een praktische hydraulische stelknop. De Tiger Sport 660 legt rijklaar een redelijk bescheiden 206 kilo in de weegschaal, een gewicht dat door het eveneens redelijk bescheiden remsysteem probleemloos moet worden afgestopt. Voor prijken twee Ø 310 mm remschijven die door tweezuiger remklauwen in de tang worden genomen. Achter hapt een enkelzuiger klauw in een Ø 255 mm schijf.
De kosten spelen volgens Triumph een belangrijke rol in dit redelijk zwaar bevochten segment, met onder meer de Kawasaki Versys, Yamaha MT-07, Honda NC750X en Suzuki V-Strom 650 als concurrenten. Toekomstige eigenaren mogen zich daarom verheugen op ruime service-intervallen van 16.000 kilometer. En over geld gesproken: wat kost deze vanaf januari leverbare, in het blauw, rood en zwart verkrijgbare Triumph Tiger Sport 660 dan wel? Nou, € 10.299,- (B € 9.195,-) om precies te zijn. Info: www.triumphmotorcycles.nl