Nieuws

Motornieuws 2022: KTM RC125/RC390

Onlangs presenteerde KTM de RC8c, een in een gelimiteerde oplage van honderd stuks gebouwde racer met het blok van de 890 Duke R. Nu is er weer nieuws op supersportgebied bij de Oostenrijkers, iets minder exotisch, maar daarom zeker niet minder leuk. De reguliere RC-lijn is namelijk voor komend jaar flink op de schop gegaan!

Om bij het begin te beginnen, de lijn bestaat uit drie modellen: de RC125, RC200 en RC390, waarvan enkel de 125 en 390 naar Nederland komen. Beide kregen een volledig nieuwe, nóg sportievere styling, die is geïnspireerd door de GP machines uit eigen huis. Dat nieuwe kuipwerk had niet alleen een frisser uiterlijk ten doel, maar ook verbeterde aerodynamische eigenschappen en warmteafvoer van de eencilinder, die als vanouds weer tussen de kenmerkende trellis framebuizen hangt.
Die eencilinder (RC390 373cc / RC125 124,7cc) voldoet nu uiteraard aan de Euro5-norm en kreeg naast een grotere airbox ook een nieuwe mapping/afstelling, waar met name het koppel van profiteert. Het topvermogen van de 390 bijvoorbeeld is met 44 pk ongewijzigd, het maximum koppel ligt met 37 newtonmeter niet alleen hoger dan voorheen, het is volgens KTM nu ook breder uitgesmeerd.

Ook het rijwielgedeelte is aangepakt, waarbij met name het gewicht een speerpunt was. Het nieuwe frame is 1,5 kilo lichter dan voorheen, de aangepast ByBre remmen (by Brembo) snoepen 960 gram van het gewicht af en de nieuwe wielen zelfs een flinke 3,4 kilo. Beide RC’s zijn vanaf nu ook uitgerust met een kleurrijk TFT display, supermoto-ABS (achter uitschakelbaar) en nieuwe WP Apex veercomponenten, die enkel op de 390 instelbaar zijn. Aan de voorzijde kunnen in- en uitgaande demping worden gefinetuned, achter de veervoorspanning en uitgaande demping. De 390 heeft daarnaast ook een iets uitgebreider elektronicapakket dan de 125. Standaard aan boord zijn onder meer hellingshoek afhankelijk(e) ABS en tractiecontrole, terwijl een up/down quickshifter optioneel kan worden toegevoegd.

Een behoorlijke update kortom, en we hoeven niet lang te wachten voor we kunnen ervaren of deze zijn vruchten heeft afgeworpen. Komend weekend al kunnen we de nieuwe RC’s in het Italiaanse Modena aan de tand voelen, zowel op als naast het circuit. De eerste test van deze A1- en A2-sportievelingen vind je in MotoPlus 18/2021 (vanaf 17 september in de winkel).
De nieuwe KTM RC-modellen staan vanaf maart 2022 bij de dealer, prijzen zijn nog niet bekend.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Honda-kloon van Cyclone

Honda-kloon van Cyclone

26 april, 2024

Zongshen dochteronderneming Cyclone heeft met de RC680 haar eerste supersportfiets gepresenteerd. Eerder deze maand ...

Overig nieuws