Motornieuws 2022: Ducati Multistrada V2
Onder de noemer Ducati World Premiere 2022 lanceert de Italiaanse fabrikant iedere twee weken een nieuw 2022-model. Op 30 september was de aftrap van al het nieuws, en wel in de vorm van de nieuwe Multistrada V2.
Een compleet nieuw model gezien de naam? Niet helemaal, de V2 is gewoon de opvolger van de Multistrada 950. Het past in de nieuwe naamgevingstrategie van de Italianen waarbij de familienaam nu wordt gevolgd door de blokconfiguratie. Er zijn natuurlijk nog uitzonderingen, zoals Supersport en Hypermotard 950, maar wellicht dat daar op korte termijn ook verandering in komt.
De bekende Testrastretta V-twin, die dit jaar zijn 20-jarige jubileum viert, is flink onderhanden genomen, met name qua gewicht. De obligate Euro5-drempel is uiteraard genomen, het dieet concentreerde zich voornamelijk op een volledig nieuwe koppeling, aangepaste versnellingsbak en nieuwe drijfstangen. De ingrepen aan koppeling/versnellingsbak zouden het schakelgedrag sneller en preciezer hebben gemaakt, terwijl ook de vrijstand nu makkelijker te vinden is. Het vermogen is met 113 pk bij 9.000 toeren nagenoeg gelijk gebleven. Het maximale koppel daarentegen is met 94 newtonmeter weliswaar iets lager (twee newtonmeter) dan voorheen, maar wel duizend toeren eerder beschikbaar.
Ook aan de ergonomie is gesleuteld. De nieuwe buddy is smaller en biedt meer bewegingsvrijheid. Ook daalde zithoogte met 10 millimeter (830 mm), terwijl de voetsteunen – overgenomen van de Multistrada V4 – nu ook wat lager geplaatst zijn, eveneens tien millimeter. Met het optionele lagere zadel en verlagingskit is de zithoogte zelfs tot 790 mm terug te reduceren.
Het drooggewicht van de nieuwe Multistrada V2 bedraagt volgens Ducati 199 kilo, vijf kilominder dan de actuele 950. Twee kilo daarvan komen op het conto van het vernieuwde blok/koppeling, 1,7 kilo op dat van de lichtere gietwielen van de Multistrada V4. De lagere gyroscopische werking van die laatste zou de handling bovendien naar een hoger niveau moeten tillen.
De ‘kleine’ Multistrada komt er zoals gewoonlijk in een basis- en S-versie, met als meest in het oog springende feature de semi-actieve Skyhook-vering. Verder heeft de S ook nog onder andere een kleurrijk, 5 inch TFT-scherm, up/down quickshifter, cruise-control, cornering lights en verlichte bedieningsknoppen paraat. Het uitgebreide pakket aan elektronische hulpsystemen (o.a. bochten-ABS, vier rijmodi, tractiecontrole, wegrijhulp op een helling, automatisch inschakelende alarmlichten) is voor beide versies weggelegd.
De Multistrada V2 is er enkel in Ducati Red (met zwarte velgen). Er is ook een grijze variant met zwart frame en rode velgen, die is echter alleen voor de S-versie weggelegd. Beide versies staan vanaf half november bij de dealer, prijzen van de standaardversie beginnen bij € 16.990,- (België € 14.790,-). Info: www.ducati.nl