Motornieuws 2021: Yamaha XSR125
Met de MT-125 en YZF-R125 heeft Yamaha al twee leuke sportieve broeders voor de A1-gemeenschap in haar portfolio. Maar wat nou als je helemaal niets met sportief hebt, maar meer met karakter? Dan kun je komend jaar je heil zoeken in deze nieuwe XSR125.
De technische basis voor deze nieuwe Faster Sons-loot komt niet geheel verrassend van de MT-125. Oftewel een stalen Deltabox-frame in combinatie met een up-side down voorvork en stalen swingarm met monoschokbreker en hevelsysteem. In het vooronder huist ook dezelfde vloeistofgekoelde, 125cc-eencilinder-viertakt met variabele klepbediening, die goed is voor maximaal 15 pk en uiteraard voldoet aan de nieuwe Euro5-norm. En hoewel ‘slechts’ een A1-motor, beschikt de rijklaar exact 140 kilo wegende 125 wel over volwassen wiel- en bandenmaten (110/70-17 en 140/70-170).
Veel gemeen met de naakte 125-broer kortom, maar buiten de techniek houden de parallellen dan ook wel grotendeels op. Qua kuipwerk en design vaart de eencilinder een heel andere koers, die van de XSR-familie inderdaad. Ook de kleinste telg van deze familie is gezegend met de herkenbare, klassieke XSR-lijnen en uitgerust met onder meer een grote ronde led-koplamp, vlakke en doorlopende buddy, ronde tank en het karakteristieke XSR-achterspatbord.
Een leuke en stijlvolle nieuwkomer in A1-land kortom, die in de kleuren zwart, rood en speels geel vanaf komende juni in de showroom staat. De prijs wordt in een later stadium bekend gemaakt. Info: www.yamaha-motor.nl