Motornieuws 2021: Royal Enfield Meteor 350
Afgelopen voorjaar werd hij al voor de Indiase thuismarkt gepresenteerd, maar tot de daadwerkelijke marktintroductie van de Meteor 350 moest men daar vanwege corona nog wachten tot begin november. En goed nieuws, de klassiek gestylde cruiser komt ook naar Europa!
Een Indiase cruiser? Jazeker, en dat is zeker niet de eerste stap die de van origine Engelse motorfabrikant in dit segment zet. Eerder waren er namelijk al onder meer de Lightning 535 en de in 2002 gelanceerde Thunderbird 350, de eerste links geschakelde Royal Enfield ooit trouwens. Deze nieuwe Meteor 350, met een fraai laag silhouet en een klassieke 15 liter teardrop tank, is de volgende evolutionaire stap van diezelfde Thunderbird, aldus Royal Enfield. Een moderne incarnatie zeg maar.
Hoewel je dat modern uiteraard wel in perspectief moet zien. In de basis blijft de Indiase firma zijn wortels gewoon trouw. In het vooronder vind je bijvoorbeeld een redelijk bescheiden geproportioneerde, elementaire luchtgekoelde eencilinder met vijfversnellingsbak en een cilinderinhoud van 349 cc. Echter wel Euro5-proof (uiteraard) met benzine-injectie, én voorzien van zowel een balansas als enkele bovenliggende nokkenas (i.p.v. stoterstangen) voor niet alleen een soepeler karakter, maar ook een duizend toeren hoger toerenplafond. De eenpitter is goed voor maximaal 20 pk (bij 6.100 tpm) en 27 newtonmeter koppel (bij 4.000 tpm).
Ook het rijwielgedeelte is redelijk traditioneel, met aan de basis een stalen dubbel wiegframe, een niet instelbare Ø 41 millemeter telescoopvoorvork en duo-schokbrekers aan de achterzijde, waarvan enkel de veervoorspanning zesvoudig instelbaar is. Qua remmen vertrouwt de Meteor op een enkele Ø 300 mm schijf voor met een dubbelzuiger remklauw en een Ø 270 mm schijf achter met enkelzuiger klauw, beide uiteraard ondersteund door ABS.
Klinkt allemaal redelijk basic, en dat is het gelukkig ook. Past immers niet alleen bij het retro-karakter van de machine in het algemeen, maar vooral bij het merk Royal Enfield in het bijzonder. Desondanks zijn er wel degelijk ook moderne tintjes aan de Meteor te ontwaren, zoals een led-achterlicht en led-positielichten voor. En dan is er nog het instrumentarium. Een grote, ronde klok met analoge snelheidsmeter en twee LCD infodisplays verzorgt alle info met betrekking tot het rijden, daarnaast zit echter een klein TFT scherm met ‘Tripper Navigation’. Gekoppeld aan je smartphone en de Royal Enfield App voorziet deze in turn-by-turn navigatie en heeft ook nog een USB-aansluiting paraat.
De nieuwe Royal Enfield Meteor 350 komt er in drie uitvoeringen met elk eigen kleurstellingen: de Fireball vormt de basis, de Stellar heeft onder meer als extra een rugsteun voor de duozit en de Supernova met onder meer een ruit vormt het topmodel uit de lijn. Info: www.motomondo.nl