Motornieuws 2021: Kawasaki Z900SE
Van veel modellen had en heeft Kawasaki een meer hoogwaardige SE-versie in haar gamma, echter niet van de Z900. Daar komt nu evenwel verandering in, waarbij dat SE (Special Edition) zich vooral vertaalt in ‘sportief’.
Wie het verhaal achter de inmiddels niet meer verkrijgbare Z1000R kent, kan grotendeels invullen waarmee de Z900SE zich van de basisversie onderscheidt. De kuur is namelijk nagenoeg identiek: een net wat meer sportief opgetuigd rijwielgedeelte. Zo vind je aan de voorzijde niet meer een set axiaal gemonteerde Nissin vierzuigerklauwen, maar high-end Brembo M4.32 monobloc stoppers, compleet met staal omvlochten remleidingen.
Ook de vering kreeg een upgrade, en wel in de vorm van een Öhlins S46 achterschokdemper, waarvan zowel uitgaande demping als veervoorspanning instelbaar is. Dat laatste gaat middels een hydraulische stelknop dan weer een heel stuk makkelijker dan op de standaardmachine, waar je met een schroefwartel in de weer moet. De volledig instelbare voorvork is overigens identiek aan die van de reguliere Z900. Wat overigens ook geldt voor de prestaties, de 948cc vier-in-lijn is ook in SE-trim dus weer goed voor maximaal 125 pk en 98,6 newtonmeter. Over spierballen kortom niets te klagen.
En dan is er uiteraard nog iets, de SE krijgt net als alle andere SE’s uit huize Kawa ook een speciaal zwart/groen kleurtje. In combinatie met de goudkleurige vorkpoten (standaard is zwart) is ‘ie van een afstandje dus duidelijk herkenbaar.
De nieuwe Kawasaki Z900SE staat vanaf eind december bij de dealer, de prijs wordt in een later stadium bekend gemaakt. Info: www.kawasaki.nl