Nieuws

Motornieuws 2020: Suzuki V-Strom 1050/XT

Hij werd al een beetje verwacht, een nieuwe Suzuki V-Strom 1000, en die komt er ook. Suzuki nam haar grote allroad behoorlijk onderhanden, de machine ademt in zijn nieuwe gedaante DR Big uit al zijn poriën, bovendien gaat de twin vanaf nu als V-Strom 1050 door het leven. Hij komt ‘ie er in een standaard- en XT-uitvoering.

Om maar even met de deur in huis te vallen, ondanks de naamsverandering is de cilinderinhoud met 1.037cc identiek aan het huidige model. De aanpassingen aan het blok stonden voornamelijk in het teken van Euro5, desondanks is de V-twin er qua vermogen aardig op vooruit gegaan, hij levert nu 108 pk bij 8.500 toeren. Het maximum koppel is met 100 newtonmeter overigens marginaal lager. Zowel maximum koppel als vermogen worden daarbij later vrijgegeven, wat aangeeft dat het blok in zijn nieuwe trim wat toerengretiger is geworden.

Op het elektronicagebied is Suzuki behoorlijk aan het upgraden geweest. De komst van CAN-Bus, evenals een IMU plaveide de weg voor moderne hulpsystemen als bochten-ABS, wheelie- , stoppie-, cruise-, en hillstartcontrol, verschillende rijmodi en een drievoudige, uitschakelbare tractiecontrole. Overigens zijn het gros van deze systemen enkel aan de XT voorbehouden. Die onderscheidt zich van de standaardversie ook nog door onder andere spaakwielen (basisversie heeft gietwielen). Standaard liggen er Bridgestone A41’s om de velgen.

Ook het dashboard is flink gemoderniseerd en biedt nu onder meer standaard een USB-aansluiting, en voor en achter is nu ledverlichting gemonteerd. Meest opvallende wijziging ten opzichte van het huidige model is natuurlijk het compleet nieuwe, enigszins retro aandoende uiterlijk met de dikke snavel en hoge ruit. Die laatste is trouwens zonder gereedschap in elf standen in hoogte verstelbaar is. Althans, als je XT heet, de basisversie moet het met een in drie standen verstelbare ruit doen. Led-knipperlichten zijn ook enkel aan de XT voorbehouden, net als een 12V-aansluiting onder de buddy, een middenbok en een in hoogte verstelbare (20 mm) buddy met een standaard zithoogte van 850 mm. De basisversie heeft een zithoogte van 855 mm, hogere of lagere zadels zijn optioneel.

De nieuwe V-Strom 1050, die rijklaar respectievelijk 236 (standaard) en 247 kilo (XT) weegt, staat vanaf februari in de showroom. De basisversie is er in het zwart, zwart/wit en zwart/grijs, de XT in Champion Yellow No.2, wit/oranje en zwart.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste indruk: Kawasaki Z500 SE

Eerste indruk: Kawasaki Z500 SE

18 maart, 2024

Het Europese middensegment groeit. Niet explosief, maar gestaag en dat is interessant genoeg voor Kawasaki  om voor ...

Overig nieuws