Nieuws

Motornieuws 2020: Indian Challenger

Dat ‘ie kwam was na de presentatie van het nieuwe PowerPlus 108-blok afgelopen week al geen nieuws meer, dat ‘ie al zo snel zou komen wel. Ziehier de nieuwe Indian Challenger!

Een state-of-the-art bagger die al zijn concurrenten (en dan waarschijnlijk vooral de Road Glide uit huize Harley) overklast, zo omschrijft Indian haar jongste creatie. Nu is er niets mis met een beetje preken voor eigen parochie, en bovendien lijkt er op papier ook weinig gelogen aan die woorden. Het kloppend hart van de Challenger betreft namelijk het onlangs gepresenteerde PowerPlus-blok. Een moderne, vloeistofgekoelde, 1.769 cc metende V-twin met een blokhoek van 60°. Het vierkleps aggregaat met bovenliggende nokkenassen is goed voor een maximum vermogen van 120,6 pk, maar veel interessanter is natuur het koppel, dat een niet misselijke 178 newtonmeter bij 3.800 toeren bedraagt. De twin is bovendien uitgerust met een zesversnellingsbak met overdrive, een bekrachtigde koppeling en drie rijmodi (Rain, Standard en Sport).
Qua elektronica kan de Challenger, met standaard 68 liter bagageruimte in de twee zijkoffers, overigens bogen op een behoorlijk arsenaal aan hulpsystemen. Onder meer ABS, cruise-control, een instelbare motorrem, keyless start en LED-verlichting rondom zijn standaard aan boord van de droog 361 kilo wegende machine. Al die systemen laten zich bedienen middels een opvallend groot 7 inch TFT touchscreen, dat standaard is uitgerust met bluetooth connectivity.
Naast de standaardversie komt de Challenger er ook in een Dark Horse en Limited uitvoering, deze zijn als extra onder meer uitgerust met een hellingshoek afhankelijk ABS en dynamische tractiecontrole.

Een aluminium frame vormt de basis van het rijwielgedeelte, dat aan de voorkant vertrouwt op een Ø 43 millimeter upside-down vork met 130 mm veerweg en achter wordt afgeveerd door een monoschokbreker (114 mm veerweg), waarvan de veervoorspanning hydraulisch instelbaar is. Voor prijkt er overigens een groot 19 inch wiel, achter een 18 inch exemplaar, beide voorzien van Metzeler Cruisetec schoeisel. Qua remmerij kan de Challenger bogen op een tweetal radiaal gemonteerde vierzuiger remklauwen van Brembo voor (i.c.m. Ø 320 mm schijven) en een tweezuiger remklauw achter met Ø 298 mm remschijf.

De nieuwe Indian Challenger komt midden 2020 naar Europa, hij is er enkel in titanium metallic. De Dark Horse uitvoering is er daarnaast in Thunder Black Smoke, Sandstone Smoke en White Smoke, de Limited variant in Thunder Black Pearl, Deepwater Metallic en Ruby Metallic. Info: www.indianmotorcyclebenelux.com

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Honda-kloon van Cyclone

Honda-kloon van Cyclone

26 april, 2024

Zongshen dochteronderneming Cyclone heeft met de RC680 haar eerste supersportfiets gepresenteerd. Eerder deze maand ...

Overig nieuws