Motornieuws 2020: Energica’s nieuwe naked
De typeaanduiding Eva is niet nieuw in het elektrische gamma van het Italiaanse Energica, dat dit jaar debuteerde als officiële motorleverancier van het nieuwe MotoE-kampioenschap, maar de toevoeging Ribelle wel. Deze uitvoering komt komend seizoen naast de al bestaande Eva EsseEsse9.
De Ribelle onderscheidt zich in eerste instantie met zijn duidelijk meer agressieve voorkomen vooral qua looks van de meer retro EsseEsse9. Maar dat niet alleen, deze Ribelle is namelijk ook voorzien van Energica’s nieuwste accupakket, dat met 21,5 kWh een heel stuk sterker is dan het eerdere 13,4 kWh-pakket. Dit accupakket wordt in de Ribelle gecombineerd met een oliegekoelde synchroonmotor met permanente magneten, dat 145 pk vermogen levert en een koppel heeft van liefst 215 Nm.
Energica geeft een actieradius op van maximaal 400 kilometer (stadsgebruik) en een topsnelheid van 200 km/uur. Bij een snellaadstation zou de Ribelle in een uur tijd tot een range van 400 kilometer op te laden zijn en anders tot 65 kilometer. Ook de Ego en de Eva EsseEsse9 zijn komend jaar als +-variant met het nieuwe accupakket leverbaar, maar blijven daarnaast ook leverbaar met het 13,4 kWh-pakket. Verder laat Energica weten dat de 2020-modellen 5% lichter zijn geworden.