Motornieuws 2020 – Ducati Panigale V2
Bijna alle aandacht gaat tegenwoordig uit naar de potente V4’s van Ducati, je zou bijna vergeten dat het merk haar naam en faam heeft gemaakt met de 90° V-twin. Gelukkig verloochent het merk uit Bologna haar afkomst niet en heeft haar laatste V-twin superbike niet alleen klaargestoomd voor het Euro5-tijdperk, de Panigale 959 gaat vanaf nu ook als Panigale V2 door het leven.
Daar de bekende Superquadro V-twin niet meer op de goedkeuring van de Europese emissie-instanties mocht rekenen, stond een Euro5-update bovenaan de to-do lijst. De twin heeft nog altijd een cilinderinhoud van 955 cc, maar kreeg wel onder meer nieuwe (lees: grotere) injectoren, geoptimaliseerde inlaatkanalen en een tweede katalysator. De aanpassingen hebben geen invloed op de prestaties gehad, althans niet in negatieve zin. Qua vermogen is de twin er zelfs vijf pk op vooruit gegaan (155 pk bij 10.750 tpm), terwijl ook het maximale koppel met 104 newtonmeter licht is gestegen.
Ook op elektronicagebied wordt de Panigale V2 naar een beduidend hoger niveau getild, met name dankzij de komst van een zes-assige IMU. Het standaard elektronicapakket omvat nu bochten-ABS (Evo), hellingshoekafhankelijke tractiecontrole (Evo 2), wheelie-controle (Evo), instelbare motorrem (Evo) en een up/down quickshifter. Verder kan de rijder kiezen uit drie rijmodi (Street, Sport en Race), elk met een passend regelniveau van de verschillende hulpsystemen. Alle rijmodi zijn overigens ook volledig naar persoonlijke voorkeur aan te passen middels het nieuwe 4,3 inch TFT dashboard.
Daarmee is het lijstje updates nog niet compleet. Ook optisch ging de Panigale namelijk flink onder het mes, waarbij het design nu veel dichter dat van de radicale V4 Panigales aanleunt. Niet alleen qua styling van het kuipwerk, met als meest prominente detail de voorpartij met de diepliggende koplampen en Daytime Running Lights ‘wenkbrauwen’, maar ook wat betreft de achterbrug. De wat doorsnee ogende dubbelzijdige achtervork is namelijk vervangen door een fraai enkelzijdig exemplaar. Dankzij het beduidend kortere einddempertje heb je bovendien mooi vrij zicht op het fraaie Y-spaak gietwiel. À propos gietwielen, standaard liggen er nu Pirelli Diablo Rosso Corsa II’s om de velgen.
Net als de 959 Panigale is ook de V2 uitgerust met een volledig instelbare Showa BPF voorvork met 120 mm veerweg, evenals een eveneens volledig instelbare Sachs achterschokbreker met 130 mm veerweg. Ook het remsysteem is onveranderd, al was daartoe ook niet echt de noodzaak met bijtgrage Brembo M4.32 vierzuiger remklauwen aan de voorzijde. Al met al kortom een behoorlijke update toch wel. De nieuwe Panigale V2 is er enkel in Ducati rood met zwarte wielen, de prijs bedraagt € 20.990,00.
Info: www.ducati.nl