Nieuws

Motornieuws 2018: MV Agusta Dragster 800RR

Op basis van de Brutale 800 presenteerde MV Agusta in 2014 een wel bijzonder geslaagde exponent in de vorm van de Dragster 800. Een bijzonder compact getekende machine van de hand van Adrian Morton, die zo uit één of ander internationaal bekend lifestyle magazine leek weggereden als een exclusieve ‘one off’ tweewieler. Niet alleen optisch een bijzonder geslaagde machine, ook technisch liet de ranke Italiaan zich niet van een doorsnee kant zien, getuige onder meer de cassette versnellingsbak en de driecilinder met contra-roterende krukas. Voor komend seizoen mocht de diva zich verheugen op een kleine make-over, waarbij er onder enigszins aan het uiterlijk werd geschaafd. Niet teveel gelukkig, het bleef bij wat verfijning aan onder meer achterlicht (bestaat nu uit één enkele in plaats van twee losse units), voorspatbord, (verstelbare) stuureinden en tankbekleding.
Naast de noodzakelijke Euro4-kuur kreeg de 798cc-driecilinder onder meer andere nokkenassen, aangepaste inlaatkleppen en nog wat andere kleine updates, waardoor het blok ondanks de strengere emissie-eisen toch nog altijd goed is voor 140 pk en 86 newtonmeter koppel. Kleine aanpassingen aan de versnellingsbak moeten zorgen voor nog soepeler schakelkarakter, terwijl ook het uitlaatspruitstuk en de einddempers werden aangepast ten faveure van de strengere geluidsnorm. MV Agusta zelf claimt dat de motor 48% stiller is geworden, maar gelukkig zeggen Italiaanse cijfers doorgaans net zoveel als een peuter op een milieuconferentie. Als laatste is er ook nog geschaafd aan de elektronica, voornamelijk middels nieuwe algoritmes voor een nog verfijnder ingrijpen/oppakken van alle systemen. Net als voorheen is de RR standaard uitgerust met drie standaard rijmodi, elk met voorgeprogrammeerde setting van onder meer tractiecontrole, motormapping en ABS. Daarnaast is er nog een vrij programmeerbare vier modus.
De nieuwe Dragster 800RR, leverbaar in het grijs/geel en wit/zwart/grijs, staat vanaf maart 2018 bij de dealer, de vanaf prijs bedraagt € 21.789,00.
Info: www.motomondo.nl

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Honda-kloon van Cyclone

Honda-kloon van Cyclone

26 april, 2024

Zongshen dochteronderneming Cyclone heeft met de RC680 haar eerste supersportfiets gepresenteerd. Eerder deze maand ...

Overig nieuws