Nieuws

Motornieuws 2018: Harley-Davidson

Traditiegetrouw trapt Harley-Davidson het motornieuwsseizoen af met de presentatie van haar nieuwe line-up, en daarop vormt dit jaar geen uitzondering. “Het grootste productontwikkelingsproject in de geschiedenis van het merk”, aldus de Amerikanen, wat heeft geresulteerd in onder meer een compleet vernieuwde Softail-lijn. Een compleet nieuw ontworpen stalen buizenframe staat aan de basis van de nieuwe Softails, maar liefst 65% stijver dan voorheen en dat is met name om tegemoet te komen aan het extra vermogen van de nieuwe powerunit, maar daarover later meer. Verder is ook de swingarm vernieuwd, die er in twee varianten komt: eentje voor de smalle en één voor de brede achterbanden. Het rijwielgedeelte wordt gecompleteerd door een volledig nieuwe dual-bending voorvork – die op de afgelopen jaar geïntroduceerde Touring-modellen zijn debuut maakte – en aangepaste achterschokbreker met eenvoudig instelbare veervoorspanning. De schokbreker zit uiteraard compleet uit het zicht weggewerkt zodat de pure hardtail-look van de Softails volledig behouden blijft. Die inspanningen resulteren naast een fikse gewichtsreductie (tot 17 kilo) en een toegenomen maximale belading onder meer ook in een grotere grondspeling van de meeste modellen, zodat je de verbeterde rijeigenschappen ook letterlijk wat verder kunt uitdiepen.
Daar zijn de nieuwe Softails motorisch in ieder geval prima op voorbereid. Alle acht krijgen ze namelijk het nieuwe, voor dit jaar geïntroduceerde Milwaukee-Eight 107 blok met vierkleps koppen. De 1.745 cc 45° V-twin is goed voor een gezonde 93 pk, echter kunnen kopers van een Fat Bob, Fat Boy, Breakout en Heritage Classic ook nog kiezen voor het optionele Milwaukee-Eight 114 aggregaat met 1.868 cc longinhoud, naar verluid goed voor 101 pk.
Verdere gezamenlijke updates zijn onder meer LED-koplampen, vernieuwd instrumentarium, keyless startsysteem, standaard USB-poort, nieuwe brandstoftanks en – uiteraard – standaard ABS. Naast deze gedeelte updates, kreeg ieder model ook nog een individuele behandeling, zo is de Heritage Classic standaard uitgerust met cruise-control, een verwijderbaar windscherm en afsluitbare, waterdichte zadeltassen. Begin oktober vindt de officiële persintroductie plaats en daar zijn wij uiteraard bij. Lees alles over de nieuwe Softails in MotoPlus 20-2017.

TOURING MODELLEN
Dat was nog niet alle nieuws, want ook op Touring-gebied is er het nodige te melden. Zo is bijvoorbeeld het chroom van de Street Glide Special en Road Glide Special vervangen door zwart. Puur ter kennisgeving, het echte nieuws schuilt ‘m in de komst van drie nieuwe Custom Vehicle Operations-modellen, meer specifiek de CVO Limited, CVO Street Glide en CVO Road Glide. Deze paradepaardjes uit het Harley-honk krijgen de beschikking over de zwaarste V-twin ooit geproduceerd door de Amerikaanse firma. De Milwaukee-Eight 117 heeft een cilinderinhoud van een machtige 1.923 cc, waaruit een maximaal vermogen van 105 en 166 newtonmeter koppel wordt getrokken. Naast hoogwaardig lakwerk zijn alle drie de modellen onder meer standaard uitgerust met een geïntegreerd en geavanceerd communicatiesysteem.

Gerelateerd nieuws

Jaarinhoud MotoPlus 2024 online!

Jaarinhoud MotoPlus 2024 online!

13 december, 2024

Inmiddels ligt MotoPlus 24 alweer in de winkelschappen en bij je thuis op de mat. De laatste van het jaar alweer en ...

Overig nieuws