Nieuws

Motornieuws 2018: BMW S1000RR

Het verhaal van de S1000RR leest bijna als een jongensboek: BMW’s eerste echte superbike reed zich vanuit het niets als een raket naar de top van het superbike segment. Eind 2009 gepresenteerd liep hij niet alleen watt elektronica betreft ver vooruit op de concurrentie, vooral van het vermogen van bijna 200 pk sloegen velen bijna achterover. Weliswaar werd de viercilinder opgegeven voor 193 pk, op de testbank perste het blok er doorgaans over de 200 krukas pk’s uit (zie TopTest MotoPlus 3/2010). Een waarde waar de Beierse superbike zich nog altijd met de concurrentie kan meten (de huidige wordt ook opgeven voor 199 pk), op andere vlakken beginnen de jaartjes inmiddels echter te tellen. Wat betreft gewicht bijvoorbeeld, inclusief het Dynamic Pakket weegt de actuele versie 214 kilo, dat zijn toch heel wat pondjes meer dan de concurrentie. Maar ziehier de nieuwe RR die onlangs tijdens een testrit werd gekiekt. De op het oogt bijna productierijpe motor oogt duidelijk ranker dan zijn voorganger en je mag aannemen dat het gewicht ook duidelijk lager zal uitvallen, zo tussen de 200 en maximaal 205 rijklare kilo’s. Daarvoor is geen schroef onaangeraakt gebleven, zowel blok als rijwielgedeelte en design, alles is nieuw. De lay-out van de vier-in-lijn ziet er grotendeels hetzelfde uit als dat van het oude aggregaat, al verhuisde de bediening/activering van de koppeling van de linker- naar de rechterzijde van het blok en zijn alle deksels eveneens nieuw. Het frame daarentegen is wel flink onderhanden genomen, waarbij met name het extreem korte vakwerk subframe opvalt. Ook volledig nieuw is de swingarm, veel ranker dan het huidige exemplaar met een onderlangs lopende verstevingsstang voor extra stabiliteit. Het uitlaatsysteem met twee katalysatoren is eveneens onderhanden genomen, waarbij met de name de einddemper nu een stuk sierlijker oogt dan het huidige exemplaar.
Dan over naar een detail dat zich niet op de gevoelige plaat laat vastleggen. Het geluid van het blok, zo zweert de fotograaf bij hoog en laag, is niet dat van een conventionele vier-in-lijn met gelijkmatige 180° ontstekingsintervallen. Wellicht dat de (symmetrische!!) koplamppartij van de RR enigszins doet denken aan de eerste Yamaha R1 met crossplane krukas (2009). Of dat ook daadwerkelijk het geval is, zal waarschijnlijk pas op de Eicma worden onthuld. We wachten in ieder geval in spanning af!

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste test: Kawasaki Z500 SE

Eerste test: Kawasaki Z500 SE

20 april, 2024

Voor Kawasaki staat 2024 in het teken van een halveliter-offensief. Liefst drie nieuwe modellen zien het daglicht. ...
Touratech Travel Event 2024

Touratech Travel Event 2024

20 april, 2024

Bekende sprekers, internationale sterren, een grote filmpremière, gerenommeerde exposanten en tal van ...

Overig nieuws