Nieuws

Motornieuws 2016: Victory Octane

‘Een Amerikaanse muscle-car, maar dan op twee wielen en in een modern jasje.’ Victory’s persbericht laat duidelijk geen misverstand bestaan over de positionering van hun jongste creatie, deze Octane. Krachtige woorden, maar de nieuwe Octane is dan ook Victory’s sterkste productiemachine ooit. Gezegend met een lekker laag, optisch ook gespierd silhouet valt bij de eerste blik direct één ding op: het gemis aan koelribben. Tussen de buizen van het wiegframe huist, voor het eerst in het bestaan van de Amerikaanse firma, een volledig nieuw ontwikkelde, vloeistof gekoelde 60° V-twin met dubbele bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder. Klinkt bijna Europees! De maximaal 104 pk en 99 newtonmeter koppel sterke V-twin brengt zijn vermogen en koppel via een zesversnellingsbak en riemaandrijving (zoals het een goed Amerikaan betaamt) over naar het achterwiel.
Een stalen wiegframe staat zoals gezegd aan de basis van het rijwielgedeelte, dat wordt gecompleteerd met een conventionele, niet instelbare Ø 41 telescoopvork aan de voorzijde, en duoschokbrekers achter waarvan de veervoorspanning verstelbaar is. Redelijk basic allemaal, en dat geldt ook voor het remsysteem met een enkele schijf (net als achter met een diameter van 298 mm) en tweezuiger remklauw aan de voorzijde (achter een enkelzuiger exemplaar). Wel standaard aan boord: ABS. De 243 kilo wegende Amerikaan rolt over een 18 inch voorwiel, achter is een 17 inch velg gemonteerd met redelijk bescheiden 160’er achterband.
De nieuwe Victory Octane is er in een lekker industrieel ogend matgrijs jasje, de vanaf prijs bedraagt € 14.999,-.

Info: www.victorybenelux.com

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws