Motornieuws 2016: update Honda X-lijn
De volledige X-lijn van Honda, bestaande uit de NC750X, CB500X en VFR1200X Crosstourer, mag zich voor komend seizoen op een aantal kleine updates verheugen. De 750 werd daarbij het meest onderhanden genomen, de paralleltwin kreeg onder meer een aangescherpt, meer avontuurlijk uiterlijk, LED-koplamp en -achterlicht, een 70 mm hogere kuipruit, nieuwe Showa voorvork en een aangepast uitlaatsysteem. Ook groeide de bagageruimte onder de dummy-tank van 21 naar 22 liter. Bovendien is de NC750X optioneel leverbaar met de nieuwste versie van Honda’s Dual Clutch Transmissie (DCT), die zich kenmerkt door een S-modus met drie verschillende ‘schakelpatronen’ om een nog breder rijstijlenpallet af te dekken.
Ook de Crosstourer is optioneel met deze nieuwe DCT uit te rusten, additionele software herkent bovendien of de motor omhoog of omlaag rijdt en past daar het schakelpatroon op aan. De 1200 kreeg daarnaast ook een in hoogte verstelbare ruit (met één hand te bedienen) en de V4 in het vooronder voldoet aan de nieuwe Euro4-norm. En last-but-not-least de CB500X, ook die kreeg een grotere ruit, 100 mm om precies te zijn, en LED koplamp en achterlicht. Dankzij een nieuwe voorvork kan nu ook voor de veervoorspanning worden aangepast, terwijl een nieuw schakelmechanisme voor meer gevoel bij het schakelen moet zorgen. Een nieuw, nu instelbaar remhendel maakt het lijstje compleet.