Motornieuws 2016: Triumph Modern Classics
Zonder verleden geen toekomst, weet Triumph als geen ander en met de Modern Classics houdt het Engelse merk haar rijke verleden dan ook passend in ere. Voor komend jaar is de lijn faliekant op de schop gegaan, niet alleen is de lijn uitgebreid met de volledig nieuwe Street Twin, ook zijn zowel de nog immer bijzonder populaire Bonneville en Thruxton flink opgepept met een nieuw 1200-blok.
De meest eigentijdse en toegankelijke aller Bonnevilles, zo omschrijft Triumph haar nieuwe Street Twin. Dat eerste dankt de roadster-achtige twin aan het klassieke Bonneville design met her en der licht moderne stijlelementen, het toegankelijke krijgt vooral vorm door de nieuwe vloeistofgekoelde 900cc twin met 270° krukas. Specifieke details over zowel het nieuwe 900- als 1200-blok geeft Triumph nog niet weg, wel dat beide zijn uitgerust met ride-by-wire en gekoppeld zijn aan een zesversnellingsbak, waar de voorgaande generatie nog tot vijf telde. En dat het aggregaat, met een rijke 80 Nm koppel al bij 3.200 tpm, tot 36% zuiniger is dan het oude, mooi meegenomen met de huidige benzineprijzen. Nostalgische looks met uiterst moderne techniek dus, en dat geldt ook voor de hulpsystemen, standaard is de Street Twin, waarvan ook frame en vering volledig nieuw zijn, namelijk onder meer uitgerust met ABS en tractiecontrole.
Eveneens vernieuwd zijn de Bonneville T120 en T120 Black. Nog altijd gezegend met de nostalgische looks, geïnspireerd door de gelijknamige legendarische machine uit 1959, maar, zoals eerder al licht aangestipt, nu met een nieuwe 1200cc paralleltwin in het vooronder, eveneens met een 270° krukas, en daarmee is de 360° krukas die tot dusverre nog in de Bonneville en Thruxton werd gebruikt passé. Een optisch prachtig dik en klassiek ogend blok dankzij authentieke koelribben en carburateurs, is echter vloeistofgekoeld en voorzien van injectie. Ook is de 1200 met anti-hop functie voorzien van ride-by-wire, waarbij je de keuze hebt uit twee rijmodi, Road en Rain. Beide T120 zijn voorzien van legio fraai en/of praktische componenten, waaronder middenbok, handverwarming, verchroomde uitlaatbochten (T120) en peashooter einddempers, waarbij de Black zich van de reguliere T120 onderscheidt door een donkerbruin zadel en zwarte details, als velgen, handgreep, uitlaatpartij en blok.
Als laatste is er nog de Thruxton caféracer, eveneens met de nieuwe 1200 in het vooronder, die er zowel in een standaard als meer sportieve R-uitvoering komt. Dat sportieve krijgt vooral gestalte op technisch vlak, onder meer dankzij volledig instelbare vering (achter van Öhlins) en hoogwaardige remmerij van Brembo, evenals iets meer vermogen en koppel, al oogt de R dankzij onder meer de duozit-cover ook duizelijk meer racy dan de standaarduitvoering. Net als de T120’s en de Street Twin is ook de Thruxton verder uitgerust met onder meer LED-verlichting en een USB-aansluiting.
Alle vijf de nieuwe modellen zijn conform de heersende trend door een nieuwe en vooral uitgebreide lijn accessoires(pakketten) tot in den treure te customizen. De nieuwe 1200’s vervangen de oude 865cc Bonnevilles en Thruxton, echter moet je volgens Triumph de nieuwe Street Twin als een soort blanco canvas zien. Middels diverse ‘inspiration kits’, zoals Triumph ze zo mooi noemt, laat de Street Twin zich simpel ombouwen tot bijvoorbeeld een caféracer als de Thruxton.
De Street Twin staat vanaf half januari bij de dealer, de rest laat iets langer op zich wachten. Prijzen zijn nog niet bekend. Info: www.triumphmotorcycles.nl