Nieuws

Motornieuws 2016: Horex VR6 Silver Edition

Nadat het in 2010 nieuw leven was ingeblazen kende het Duitse Horex een allesbehalve florissante start. Goed en wel waren de eerste modellen uitgeleverd, of het ging alweer op de fles. Met deze nieuwe, exclusieve VR6 Silver Edition herrijst het merk echter als een Phoenix uit de as: de eerste klap is een daalder waard!

Begin dit jaar werd bekend dat het failliete Horex een nieuwe eigenaar had gevonden: de 3C-Carbon Group van eigenaar Karsten Jerschke. De onderneming is gespecialiseerd in de fabricage van onderdelen voor onder meer de Formule 1 en vliegtuigindustrie. Markten waar tot tien cijfers achter de komma wordt gerekend en misschien wel juist daarom is 3C precies die eigenaar die Horex nodig heeft. Jerschke neemt namelijk een uiterst helder standpunt in waar het op het faillissement van Horex aankomt: “Niet alleen mismanagement lag hieraan ten grondslag, het lag vooral ook aan het product zelf. De VR6 was te zwaar, de afstelling van het blok is nooit optimaal geweest en de machine bood niet de reële tegenwaarde die je voor de hoge prijs mocht verwachten.”
Aan alle drie de punten is hard gewerkt met deze VR6 Silver Edition als eerste tastbare vrucht. In vergelijking met de ‘oude’ machine oogt hij duidelijk een stuk luchtiger, hoogwaardiger ook. De gepolijste tank, het prachtige met de hand vervaardigde zadel, de vele aluminium componenten met Horex-logo, evenals de nieuwe kleurstelling van frame en blok zijn hiervan het onmiskenbare bewijs.
Ondanks dat de belangrijkste VR6 pilaren – blok, frame, enkelzijdige swingarm en tank – intact bleven, is de handtekening van de nieuwe eigenaar dus heel duidelijke zichtbaar. Wat betreft productie, die is overgeheveld naar 3C-Carbon standplaats Landsberg, maar vooral op technisch gebied. En dan met name door het veelvuldige gebruik van carbon componenten, niet verwonderlijk gezien de achtergrond van de nieuwe eigenaar. Naast veel voor de hand liggende delen als bijvoorbeeld de spatborden, is nu ook het subframe volledig uit carbon opgetrokken. De achterzijde an sich is ook flink aangepakt, oogt een stuk minimalistischer door onder meer de minuscule achterlichtjes met geïntegreerde richtingaanwijzers. Grootste voordeel van al dat carbon, het scheelt enorm in gewicht. De Silver Edition is dertig kilo lichter dan zijn voorganger, met 240 kilo overigens nog altijd geen vederlichtgewicht, al heeft de besparing zeker invloed op de handling. Ook de verdere technische uitrusting ontkwam niet aan de hand van Jerschke. Öhlins lost bijvoorbeeld WP af als veringleverancier en ontwikkelde een speciaal op de Horex afgestemde, volledig instelbare nieuwe voorvork. De TTX 36 achterschokdemper is bovendien zo’n beetje het beste dat er momenteel te koop is. De nieuwe vering heeft ook een groot aandeel aan de nu veel bescheidener zithoogte van 780 mm (was 830 mm). Brembo blijft weliswaar hofleverancier van de remmerij, die echter ook flink werd opgewaardeerd. Verder kreeg de Silver Edition een volledig nieuw RVS uitlaatsysteem en werd de elektronica van het blok aangepast, waarmee het lange starten, evenals de dip in de vermogenskromme tussen de vier- en zesduizend toeren nu tot het verleden moet behoren. Niet alleen elektronisch kreeg de zescilinder, die met 170 pk nu paarden meer op stal heeft, een oppepper trouwens, door verschillende interne aanpassingen is ook de betrouwbaarheid een stuk verbeterd.
De Silver Edition komt er in een strikt gelimiteerde oplage van slechts 33 stuks en wat ‘ie gaat kosten is een groot geheim. In ieder geval een stuk meer dan de volgende VR6-exponent, die op de Eicma in Milaan zal worden onthuld. Ook deze zal met nieuwe technische finesses gezegend zijn, alleen voor een prijs rond de 25 mille. De verkoop van deze productieversie begint in het voorjaar van 2016!

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Gespot: KTM 990 Adventure

Gespot: KTM 990 Adventure

22 juni, 2024

De allroad/adventure is voor nagenoeg ieder merk de grootste melkkoe, toch doen de in 2019 geïntroduceerde 790 ...

Overig nieuws