Nieuws

Motornieuws 2016: Ducati Monster 1200R

In de inmiddels al ruim twee decennia van zijn bestaan heeft de Monster zich binnen het Ducati-gamma ontpopt tot ware protagonist. Ducati en Monster, twee woorden die door iedere motorliefhebber in één adem genoemd worden. In 2014 werd met de 1200 de sterkste Monster ooit gepresenteerd, die er in twee uitvoeringen kwam: een standaard versie en een wat exclusiever aangeklede S. En daar komt er nu nog eentje bij, op 14 september jongstleden werd op de IAA in Frankfurt namelijk het doek getrokken van een derde exponent: deze Monster 1200R.
Nog exclusiever dan de S, of beter gezegd nog sportiever. In technische maar zeker ook in optische zin, met name achterzijde oogt door de scherpere, meer grillige lijnen en hoekiger einddempers een stuk sportiever. Die indruk wordt nog eens extra versterkt door de ten opzichte van de S brede achterband (200 vs. 190 mm) en de grotere ruimte tussen achterwiel en kontje. Door de R zowel voor als achter met 15 millimeter te verhogen, is de grondspeling namelijk aanzienlijk gegroeid. Goed voor grotere hellingshoeken en daarvoor is ook meer passend schoeisel gekozen, voor en achter ligt er Pirelli Supercorsa SP rubber om de gesmede aluminium Marchesini velgen.
Aan de basis van het rijwielgedeelte staat Ducati getrouw een Trellis vakwerkframe, dat á la hypersporter Panigale direct aan de cilinderkop is geschroefd, net als het nieuwe subframe. Daarbij is de R opgetuigd met volledig instelbare Öhlins veerelementen (en stuurdemper). Nu is dat ook voor de S weggelegd, die van de R zijn echter nieuw en van een nog hoogwaardiger kaliber. Zoals gezegd, alles nog meer geënt op het sportievere werk.
Dat geldt eveneens voor de herziene Testastretta L-twin. Niet dat je met 135 (standaard) en 145 pk (S-versie) over gebrek aan vermogen te klagen had, maar je bent R of niet. Het blok – dat oorspronkelijk dienst deed in de 1198 superbike – kenmerkt zich door de 11° klepoverlap en twee bougies per cilinder voor een soepele motorloop, en kreeg onder meer grotere (nu ovale) Ø 56 mm gaskleppen en een volledig nieuw 2-1-2 uitlaatsysteem met grotere uitlaatbochten aangemeten. De compressie is daarbij verhoogd van 12,5 naar 13,1 : 1, waarmee maximum vermogen en koppel stegen naar respectievelijk 160 pk en 132 newtonmeter. Niet misselijk, en om alles enigszins makkelijk te kunnen beteugelen, is ook de R uitgerust met Ducati’s Safety Pack. Dit omvat naast de drie rijmodi Sport (160 pk), Touring (160 pk, minder directe pasrespons) en Urban (100 pk), ook nog een drievoudig, uitschakelbaar ABS en achtvoudige, eveneens uitschakelbare tractiecontrole. Die systemen zijn aan elkaar gekoppeld, iedere rijmodus heeft een bijpassend interventieniveau van ABS en tractiecontrole. Mochten de standaardsettings echter niet bevallen, dan is alles zeer eenvoudig aan je eigen smaak aan te passen.
De nieuwe Monster 1200R komt er in het rood (met rood frame) en zwart (met zwart frame). Wanneer hij bij de dealer staat en wat ‘ie gaat kosten, is nog niet bekend. Info: www.ducati.nl

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste test Triumph Daytona 660

Eerste test Triumph Daytona 660

14 april, 2024

Ook Triumph wil een graantje meepikken in het groeiende segment van betaalbare sportieve motorfietsen. Waar de ...

Overig nieuws