Nieuws

Motornieuws 2016: BMW G310R

Ook BMW stapt komend seizoen in het segment lichte motoren onder de 500 cc om een jonger publiek aan zich te binden en groeimarkten als Brazilië en Azië te bestormen. Dat doen de Duitsers met de vandaag in München gepresenteerde G310R, een bij partner TVS Motor Company in India geproduceerde 313 cc metende eencilinder met overduidelijk een zweem van de agressieve designkenmerken van BMW´s dikste naked, de S1000R. Het hart van de zeer volwassen ogende G310R is een compleet nieuw ontwikkelde eenpitter met vier kleppen, dubbele bovenliggende nokkenassen en injectie. Opvallend aan het blok, dat in een frame van stalen buis hangt, is de schuin naar achteren hellende cilinder, zoals bijvoorbeeld ook Yamaha´s WR250F die heeft. Die cilinder is bovendien 180 graden gedraaid en heeft een aan de voorzijde geplaatst inlaattraject voor een zo compact mogelijke bouw. Met het maximum vermogen van 34 pk bij 9.500 tpm valt deze mini-streetfighter uiteraard in de Europese A2-rijbewijscategorie.

Samen met de 28 Nm koppel bij 7.500 toeren en het gewicht van 158,5 kilo belooft deze G310R een leuk speelfietsje te worden, zeker gezien de toegankelijke zithoogte van 785 millimeter en de verdere aankleding met een dikke upside-down voorvork, een forse enkele schijfrem met radiaal gemonteerde remklauw en een relatief lange aluminium swingarm met monoschokdemper. De G310R is verder standaard voorzien van ABS en zal volgens BMW erg zuinig met de brandstof omspringen. Een prijs is nog niet bekend, maar met name KTM en de Japanse merken lijken komend jaar in dit lichte segment serieus tegengas te kunnen verwachten.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws