Nieuws

Motornieuws 2016: Honda CRF1000L Africa Twin

Op de Eicma eind november 2014 zagen we hem voor het eerst voorbij komen, Honda’s nieuwe allroad, die toen nog luisterde naar de naam True Adventure. Inmiddels heeft de Japanse fabrikant het doek getrokken van de definitieve versie, die weer gewoon luistert naar de naam Africa Twin, zij het met de typetoevoeging CRF1000L ervoor. Daarmee wordt niet alleen een oude naam, maar eigenlijk ook het oorspronkelijke concept nieuws leven in geblazen. De Africa Twin is met onder andere een groot 21 inch voorwiel net als zijn stamvader namelijk weer een duidelijk op offroad gebruik geschoeide allrounder, dit in tegenstelling tot de meeste huidige allroads die het asfalt als voornaamste inzetgebied zien. Een begrijpelijke move van Honda, aangezien het met de Crosstoerer immers al een vinger in die pap heeft.
Wat dat betreft is de CRF duidelijk meer extreem, zeker qua design, dat overduidelijk een moderne interpretatie van het oermodel is. De duizend oogt weliswaar groter (én ranker), maar in alles zie je het DNA van de oorspronkelijke XRV750 terug: een stoere alleskunner, waarmee je met behulp van een paar zijkoffers en een reservebandje probleemloos de wereld mee rond kunt. Het avontuur druipt eraf!
Technisch gezien zijn overeenkomsten echter beduidend minder rijkelijk gezaaid. Weliswaar staat een stalen wiegframe aan de basis van het rijwielgedeelte, maar daarmee houden de parallellen ook wel op. Dat rijwielgedeelte wordt overigens gecompleteerd door een volledig instelbare Showa upside-down voorvork en een eveneens van Showa stammende schokdemper, waarvan enkel de veervoorspanning kan worden aangepast. Zoals in eerdere berichtgeving al gemeld is het meest opvallende aan de nieuwe allroad nog wel dat Honda niet meer kiest voor een V-twin, maar een volledig nieuw ontwikkelde, 998cc (boring x slag 92,0 x 75,1 mm) paralleltwin, die net als Yamaha’s Super Ténéré is uitgerust met een 270° krukas om zo een beetje het blokkarakter van zijn stamvader te klonen. Opvallend is het vermogen van 95 pk (70 kW) bij 7.500 tpm, dat met recht bescheiden mag worden genoemd. Daarbij aangetekend dat het rijklaar gewicht van de ABS-versie (achter uitschakelbaar) met 232 kilo eveneens aan de bescheiden kant is. De optionele en vernieuwde DCT-uitvoering, nu met drie verschillende schakelpatronen voor de Sport-stand en een G-switch die tijdens offroadgebruik de koppelingsslip tijdens het schakelen verminderd, weegt trouwens exact tien kilo meer. Alleen deze twee uitvoeringen zijn overigens uitgerust met een drievoudige tractiecontrole (Honda Selectable Torque Control) en ABS, de standaarduitvoering niet.
De nieuwe CRF1000L Africa Twin komt er in drie kleuren (grijs/zwart, tricolour en CRF Rally) en staat vanaf eind dit jaar bij de dealer voor een vanaf prijs van € 13.890,- (B € 12.190,-). Info: www.honda.nl

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Overig nieuws